koppkk5

Hydrauliek

Ankerlier

8-11-2017, 17:20

Guus

Beste allen is er ook onderhoud nodig aan de hydraulische ankerlier?

Ankerlier

8-11-2017, 17:25

Jan

Guus: ankerlier, gangbaar houden, spindels invetten, zoutcorrossie verwijderen. Hoesje erover houdt hem in topconditie. Vooral gebruiken en ook de handbediening regelmatig testen. Wij ankeren ongeveer dertig keer/ jaar

Ankerlier

09:33, 22-7-2018

Emile

Vraagje, ik vind dat de hydraulische ankerlier asociaal veel herrie maakt. Gaat om de motor en niet het geratel van de ketting. Hebben jullie dit ook en moet ik het voor lief nemen of is er iets te regelen in de druk/flow of diameter van de slangen. Gisteren weer jaloers naar mijn buurman geluisterd met zijn elektrische aangedreven lier. Bij ons schrikt de hele plas op uit de Siësta.

Ankerlier

09:37, 22-7-2018

Cees

Bij mij gaat de ankerlier geruisloos. Lijkt me niet goed bij uw lier. Iets minder druk kan helpen.

Ankerlier

10:11, 22-7-2018

Maarten

De druk stelt zich automatisch in afhankelijk van de belasting. De flow is in te stellen, hoe minder flow des te langzamer de beweging en dan is er minder druk nodig, gaat van zelf. Alleen de maximaal te bereiken druk in het hele systeem is instelbaar en dat geldt dan ook voor de andere apparaten. Het zou nog kunnen zijn dat er lucht in de liermotor zit die op de één of andere manier niet weg wil. Ontluchten is zeker te proberen, help dat niet dan vrees ik dat de motor het gaat begeven. Let bij ontluchten op of er metaal deeltjes in de olie zit, beetje olie op keukenpapiertje doen dan zie je dat. Als dat zo is is de motor bezig kapot te gaan. Dan niet wachten voordat je hele systeem vervuild.

Ankerlier

10:59, 22-7-2018

Emile

Omdat de vorige lier was vastgelopen is de lier incl motor vervangen bij schilderwerk. Wellicht niet goed ontlucht. Ga even klussen en anders moet er maar een monteur bij komen.

Ankerlier

17:33, 23-7-2018

Emile

Probleem met de ankerlier opgelost. Eerst het motortje losgemaakt en laten draaien. Daar kwam het gierende geluid vandaan. Op het smoorventiel van de ankerlier op de hydrauliektank voor de 2 richtingen de smoorschroef een paar slagen dicht gezet. Lier maakt nu een rustig zoemend geluid. Heerlijk.

Mast strijkinstallatie

14-06-2021, 10:51

Paul

Goede morgen, vraag: na 2 x de mast gestreken te hebben werkt de hydraulische strijkinstallatie niet meer.

Wel hoor ik af en toe een piepend geluid wat zou kunnen betekenen dat er lucht in t systeem zit? Geen lekkage gezien.

Heeft iemand n idee?

Mast strijkinstallatie

14-06-2021, 10:53

Jean

Boegschroef doet het wel normaal?

Mast strijkinstallatie

14-06-2021, 10:58

Paul

Ja die doet t prima

Mast strijkinstallatie

14-06-2021, 11:02

Jean

Dan is er in ieder geval al niets mis met de pomp. Maar veel weet ik niet van hydrauliek.

Bij mij is er ooit een probleem geweest in de sturing van Vetus.

Maar dat heb ik niet zelf kunnen vinden en oplossen.

De hersteller heeft daarvoor ook de hulp van Vetus zelf ingeroepen voor telefonische assistentie.

Ik vrees dat ik je niet helpen. Succes in ieder geval.

Mast strijkinstallatie

14-06-2021, 11:04

Paul

Ok, dank je wel in ieder geval. Er is vast een oplossing voor

Mast strijkinstallatie

14-06-2021, 12:34

Chris

Kan het zijn dat er een klep gesloten is, als het goed heb je maar een hydraulische tank met leidingen naar de boeg en hekschroef en de mast en ankerlier.

Mogelijk zitten daar nog kranen tussen die open moeten staan.

Mast strijkinstallatie

14-06-2021, 12:38

Paul

Nee dat is niet t geval. Heb net Sipko gebeld. Die adviseerde om 2x op de aan/uit schakelaar te drukken.

Blijkt dat ik dan druk heb dwz groene lampje is aan.

Heb nog niet geprobeerd de mast te strijken want we zitten op het A’dam Rijnkanaal. Beetje druk.

Mast strijkinstallatie

14-06-2021, 12:42

Jan

Hier Jan van de Queen Agnes. Ik denk toch aan lucht in de leidingen. Piepend geluid komt niet door een klep die niet bediend wordt. Mastje is het hoogste punt dus daar treedt het eerst het probleem op. Hoe je moet ontluchten weet ik niet. Ieder geval oliepeil controleren in de tank. Succes

Mast strijkinstallatie

14-06-2021, 16:25

Paul

De tip van Sipko: 2x de aan/uitknop indrukken werkt! Nu nog even ontdekken hoe te ontluchten.

Mast strijkinstallatie

14-06-2021, 16:59

Rudi

Paul, hierbij de gebruikers instructies met alle piepjes en knipper lampjes op pagina 2.

Ik heb in de documentatie van de vetus power hydraulics niets terug kunnen vinden over ontluchten. Kan het een zelf ontluchtend systeem zijn, mits er natuurlijk voldoende olie in zit.

En dat piepende geluid, slipt er een V-snaar?

Mast strijkinstallatie

14-06-2021, 17:21

Paul

Dat heb ik nog niet gecheckt. Maar t is zeker mogelijk want de piep komt als ik de motor naar stationair of n laag toerental zet.

Rudi, top! Ik ga het ff bekijken!

Ik heb Sipko ook gevraagd over ontluchten. Zo gauw ik iets van em hoor geef ik het door. Dank allemaal voor de hulp.

Mast strijkinstallatie

14-06-2021, 17:35

Maarten

Paul, hebben jullie op de 42 de mast op het voordek?

Dan kan het zijn dat de klembussen die een kettingwiel op de mast-as klemt verschuift.

De ketting wordt door een hydraulische cilinder heen en weer getrokken.

Als je de sb ronde plaat demonteert en je bedient de mast kun je zien of het kettingwiel draait.

Als dat zo is en de mast gaat niet mee dan slipt de klemring.

Een lastig karwei om die in de juiste stand vast te zetten.

Beweegt de ketting niet dan vermoed ik een hydraulische klep op het reservoir die blijft hangen of geen elektrisch signaal krijgt.

Mast strijkinstallatie

14-06-2021, 17:38

Paul

Maarten, dank voor het meedenken. Ik heb echter een mast op het dak. Ik denk ook niet dat het een klep is want Sipko’s oplossing werkte goed

Oliefilter

11:37, 31-10-2020

Jean

Heeft er iemand ervaring met het wisselen van oliefilter van de hydrauliek tank? Ik denk dat de tank te hoog tegen het plafond zit en ik het filter er nooit uit en in krijg?

Oliefilter

11:59, 31-10-2020

Charlie

Het ziet er inderdaad uit of je nauwelijks ruimte hebt, maar dat blijkt in de praktijk toch mee te vallen. Draai de dop los door een lange, dikke schroevendraaier of imbus/torx sleutel in de kruisgleuf te leggen. Zie foto. Naar links draaien = los. Dop wegnemen en daarna kun je het filter omhoog en schuin naar achteren trekken. Nieuw filter in omgekeerde volgorde plaatsen. Succes!

Oliefilter

12:00, 31-10-2020

Lambert

Klopt, zo deed ik het ook.

Oliefilter

12:04, 31-10-2020

Jean

Ok, dat ga ik zo proberen. Bedankt voor de snelle reactie, dan kan ik alle wissels in één keer afwerken.

Slangen

21-05-2017, 18:27

Hans

Ik heb meteen al een vraag/probleemoplossing: Heeft iemand ervaring met de hydrauliek in de Kuster-A38. Bij de aansluiting van de twee hydrauliekslangen op de pomp (PTO) lekt het olie. Is dit een zaak van keerringen vervangen of is er iets anders aan de hand. Moet hier een gespecialiseerde monteur aan te pas komen? Hoor graag van je.

Slangen

21-05-2017, 19:29

Rudi

Over het algemeen worden conische koppelingen toegepast op slangen in de hydrauliek. Deze moeten behoorlijk aangedraaid worden want de afdichting is metaal op metaal. Wel de nippel in de pomp tegenhouden anders draai je de schroefdraad mogelijk over de kop. Lukt het niet om dan een goede afdichting te krijgen dan zou je kunnen kijken of er ergens beschadigingen op de conus of in de nippel zitten ( of een vuiltje..). Lijkt dit allemaal goed dan heb je idd een monteur nodig. Dit kan ook iemand zijn van een Agri service of een gespecialiseerd slangen bedrijf. Deze komen vaak op locatie voor heftrucks of landbouw machines

Slangen

22-05-2017, 15:12

Hans

Bedankt Rudi, ik ga ermee aan de slag. Voor de zekerheid ga ik toch maar opzoek na een monteur omdat alles al eens goed is aangedraaid en het toch blijft lekken.

Slangen

8-11-2017, 15:09

Eric

Hi, als je de aansluiting van de hydrauliekslangen aan de pomp bedoeld: vorig jaar had ik hydrauliekolie  ( geel) in de bilge. Toen de pomp en slangen vervangen. Moet wel door een goede Vetusdealer gebeuren.

Slangen

8-11-2017, 15:17

Hans

Dat probleem heb ik ook, lichte lekkage van hydrauliek olie bij aansluiting slangen aan pomp. Maar ik bedoel de boeg/hekschroef. ( zit daar olie in die ververst moet worden en zitten er anodes op die verwisselt moeten worden)

Stuurcilinder

10:59, 17-6-2018

Loed

Vraagje: wat voor vet smeer je op een piepende stuurcylinder?

Stuurcilinder

11:04, 17-6-2018

Rudi

Drupje olie zou ik doen.

Stuurwielpomp

25-04-2021, 10:44

Theo

Goedemorgen, na de Winterstalling gaat het stuurwiel zwaarder (alleen naar bakboord) en voel ook -onregelmatige tegendruk en de boot stuurt niet meer zo lekker strak.

Wie herkent dit?

2e vraagje gaat over het peilstokje van de stuurpomp die achter het stuurwiel zit: peil je “op” de schroefdraad of draai je hem er helemaal in?. De handleiding geeft hierover niets weer.

Stuurwielpomp

25-04-2021, 10:51

Paul

Ik herken dit zeker. In mijn boot zit er tussen de linker buitenwand en de stuurconsole een klein wit plastic flesje waar wat blauwachtige vloeistof inzit, ongeveer 0,5 cm.

Is dat een soort expansievaatje voor de stuurvloeistof waar je kan vullen?

Stuurwielpomp

25-04-2021, 11:01

Rudi

Klopt, dit is een expansie vat en hierin hoort het olie niveau zichtbaar te zijn.

Zit hoger gemonteerd dan de stuurpomp.

Wat Theo merkt kan dus best lucht in het systeem zijn.

Stuurwielpomp

25-04-2021, 11:05

Paul

Is er n minimum level wat zichtbaar moet zijn in het expansievaatje? Bijvoorbeeld 2 cm?

Stuurwielpomp

25-04-2021, 11:06

Guus

Denk het ook en peilen op het schroefdraad. Dus niet er in draaien

Stuurwielpomp

25-04-2021, 11:07

Theo

Ik vind geen vaatje naast de stuurconsole maar heb dit systeem, wel is het niveau niet hoog genoeg (peilstok geeft niets aan)

Stuurwielpomp

25-04-2021, 11:08

Guus

Ok Theo, ik denk dat je moet bijvullen. Dan even lekker draaien zonder peilstokje er in, zodat er eventuele ontluchting kan plaats vinden.

Stuurwielpomp

25-04-2021, 11:09

Theo

Ik ga bijvullen en laat het morgen even weten, hartelijk dank voor de info

Stuurwielpomp

25-04-2021, 11:10

Rudi

Bij ons zit het expansie vat in de stuurconsole en wordt pas zichtbaar als je de achterkant van de console openmaakt

Stuurwielpomp

25-04-2021, 11:11

Jean

Bij mijn À-38 zit de tankje in de opbouw waar de plotter zit.

Aan de achterkant zitten twee schroeven en dan kan je dat deel wegnemen en kan je bij het tankje.

Stuurwielpomp

25-04-2021, 11:25

Rudi

Denk wel om het juiste type.

Bij ons zit er “Hykrol HLP ISO VG 10” in het systeem.

Dit is een dunne hydrauliek olie.

Stuurwielpomp

25-04-2021, 11:39

Theo

Ik ga op onderzoek , opnieuw dank voor de aanvullende informatie, wel heerlijk dat er een verleng slangetje op zit om het de vullen.

Stuurwielpomp

25-04-2021, 13:10

Theo

100 cc bijgevuld en hij stuurt weer als vanouds.

Echter er is nergens een vaatje te vinden.

Zie ook tekening. Handleiding zegt om de 50 uren niveau controleren.

Toch maar doen in het vervolg.

Stuurwielpomp

25-04-2021, 13:17

Paul

In mijn eigenaarhandboek wordt gesproken van een reservoir op de elektrische pomp in het motorruim waar het systeem ontlucht/gevuld moet worden.

Ik heb er naar gezocht maar niet gevonden.

Bovendien lijkt t mij onwaarschijnlijk omdat dat nooit t hoogste punt in het systeem kan zijn.

Of zit het anders?

Stuurwielpomp

25-04-2021, 13:24

Hans

De werf heeft in een later stadium bij veel Kuster A38 het expansie vaatje ingebouwd.

Stuurwielpomp

25-04-2021, 13:27

Theo

Om mogelijk verlost te zijn van die 50 uur Kontrol cq klachten, ik laat binnenkort bij Bakker in IJlst een -hydraulische-hekschroef plaatsen zal ik eens informeren.

Stuurwielpomp

25-04-2021, 13:34

Oscar

Pas op dat je de stuurhydroliek niet verwisselt met de hydrolica van de hekschroef.

Het zijn totaal verschillende systemen en de olieen verschillen ook.

Stuurwielpomp

25-04-2021, 13:36

Theo

Dat is voor mij helder, dank

Stuurwielpomp

25-04-2021, 14:00

Niek

Als je 100cc hebt bijgevuld, is er elders 100cc uit het systeem gelekt. Controleer of er hydraulische olie bij de stuurcilinder licht.

Ik had dit dit voorjaar ook en heb de stuurcilinder laten reviseren bij Hydrosan te Tholen.

Stuurwielpomp

25-04-2021, 14:03

Theo

Fijn dat je meedenkt, klopt inderdaad

Stuurwielpomp

25-04-2021, 14:04

Niek

Graag gedaan. Er is altijd een oorzaak die gevonden moet worden.

Stuurwielpomp

25-04-2021, 14:18

Rudi

Bij ons exact hetzelfde schema, maar in werkelijkheid wel met een expansietank.


Copyright KusterKring 2021