Motor - Schroef
Expansievat - koelvloeistof |
12:37, 13-08-2021 |
Hans |
Heeft iemand ervaring met het probleem dat het koelvloeistof niveau in het expansievat ver boven het max streep stijgt bij warme motor. Dit gebeurt de laatste tijd voorheen geen probleem. |
Expansievat - koelvloeistof |
14:04, 13-08-2021 |
Carel |
Komt er nog steeds voldoende koelwater uit de uitlaat en loopt de temperatuur van de motor niet te hoog op? |
Expansievat - koelvloeistof |
14:04, 13-08-2021 |
Hans |
Allemaal in orde! |
Expansievat - koelvloeistof |
14:06, 13-08-2021 |
Carel |
Ok, misschien is drukveer in schroefdop koelvloeistof reservoir defect. Deze gaat open bij bepaalde druk. |
Expansievat - koelvloeistof |
14:07, 13-08-2021 |
Ruurd |
Of lekkage bij de warmtewisselaar. |
Expansievat Koelvloeistof |
13:14, 18-10-2021 |
Dirk J. |
Beste allemaal, ik ben Dirk van Thalassa en heb een vraagje omdat mijn ‘technieker’ mij in de steek laat. Kan het kwaad dat het expansievat van de koelvloeistof leeg is. En zo ja, mag ik dan koelvloeistof toevoegen in het het vaatje tot we tussen minimum en maximum zijn aub? Ik heb nog een tocht van ongeveer 30 uur te varen... |
Expansievat Koelvloeistof |
13:15, 18-10-2021 |
Dirk |
Gewoon vullen. Tot halverwege. |
Expansievat Koelvloeistof |
13:17, 18-10-2021 |
Oscar |
Op onze Tjerk, een A-42, is dat tankje altijd leeg, hoe vaak het ook gevuld wordt. Niemand heeft een idee hoe het komt. Na overleg met Vetus, destijds, was het voldoende om de vuldop op de motor los te nemen en met je vinger te voelen of er koelvloeistof tot bovenaan stond. Zo ja, dan geen probleem en bijvullen niet nodig. |
Expansievat Koelvloeistof |
13:20, 18-10-2021 |
Dirk |
Vaak zit er lekkage aan het pijpje van de koelvloeistof op de motor daar is inmiddels een nieuwe oplossing van Vetus voor. |
Expansievat Koelvloeistof |
13:31, 18-10-2021 |
Hans |
Waar is deze nieuwe dop te koop? |
Expansievat Koelvloeistof |
13:34, 18-10-2021 |
Dirk |
Mulder zaandam ! |
Expansievat Koelvloeistof |
13:35, 18-10-2021 |
Dirk J. |
Bedankt heren, nu voel ik mij iets geruster... ik hou het in de gaten! |
GTL-lekkage |
10-07-2021, 13:40 |
Chris |
Zijn er Kustervaarders die ervaring hebben met GTL? Wij begrepen van de vorige eigenaar dat hij GTL tankte en hebben dit dus ook gedaan. Bij ons vorige schip ging dit prima, echter bij dit schip twijfelen we of we er wel goed aan doen. In de bilge lijkt het of we een heel klein beetje brandstof zien. Dit maakt ons onzeker of het tanken met GTL wel zo verstandig is geweest. |
GTL-lekkage |
10-07-2021, 13:57 |
Loed |
Voske tankt al jaren GTL, en nu zien we idd beetje op brandstof lijkende , vloeistof. Het is minimaal. Oorzaak hebben we nog niet onderzocht. |
GTL-lekkage |
10-07-2021, 14:03 |
Jean |
Vaar ook 2 jaar met GTL maar tot nu geen lekkages opgemerkt. |
GTL-lekkage |
10-07-2021, 14:06 |
Hans |
Op de Kusterkring website staat onder techniek/ diesel/grl het nodige over GTL. |
GTL-lekkage |
10-07-2021, 16:00 |
Chris |
Bedankt voor de reacties, en ik ga nog kijken op de site |
GTL-lekkage |
10-07-2021, 16:34 |
Rik |
Grote Beer tankt ook al jaren GTL. Heb de werf laten nakijken. Niks aan de hand. |
GTL-lekkage |
11-07-2021, 09:39 |
Niek |
Als er lekkage is van brandstof is dit meestal in de aanvoer leidingen. Dit is makkelijk te controleren door alle aansluitingen goed te controleren (voelen of met keukenrol papiertje). Bij ons schip lekt of zweet de aftapkraan van het eerste brandstof filter. Die brandstof ligt naast de motor. Wanneer de lekkage bij de brandstofpomp is, dan komt het voor bij de motor in de bilge en loopt naar achter. Ook deze aansluitingen kun je nalopen. Door GTL zet zwelt rubber niet meer en kan een aansluiting gaan lekken. Een slangklem kun je aandraaien. Bij de brandstofpomp zit een O-ring die je dan moet (laten) vervangen. Soms komt het voor dat een pakking van de brandstofpomp iets lekt. Dan is het meer werk. Mvg Niek |
GTL-lekkage |
11-07-2021, 13:12 |
Chris |
Dank Niek, bij ons is het vochtig bij de aftapkraan van de eerste brandstof filter, verder lijkt alles droog. Wel vinden we dat de uitlaat veel blauwe rook geeft. Dat zouden we eigenlijk niet verwachten bij GTL. Oliepijl lijkt ok. |
Schroefas vet smering |
13:24, 21-07-2021 |
Rein |
Op de Pieterman KS045 zit op de schroefas een handel, een meter en een soort pomp. De meter staat op 0. Is de pomp een vetpomp voor de smering? Hij staat helemaal beneden, zal dus wel leeg zijn. Wat voor vet moet erin! En waarom de meter? |
Schroefas vet smering |
14:32, 21-07-2021 |
Niek |
Zie dit voor het eerst. Zie foto wat ik gebruik. Alleen weet ik dat de rubber lagers van watergesmeerde assen niet tegen dit vet kunnen en gaan zwellen. Mijn lager is van brons. Voor heb ik een pakking. |
Schroefas vet smering |
14:43, 21-07-2021 |
Rein |
Bedankt Niek, ik ga dit vet kopen en dan de vetpot vullen en smeren. Waarom de meter er zit blijft dus nog een raadsel. |
Schroefas vet smering |
14:46, 21-07-2021 |
Carel |
Op de Cirdan de zelfde vetpot met drukmeter. Smeer het achter lager maar niet meer i.v.m. verglazing van achterlager rubber. Drukmeter, indien je de vetpot aandraait en deze 0.1 bar aangeeft zou systeem volgens mij waterdicht moeten zijn. 0.1 bar druk zou voldoende moeten zijn voor 1 meter waterkolom. Voorste vetnippel smeer ik 1 x in het voorjaar. |
Storingsmelding starten motor |
24-06-2021, 08:30 |
Jorgen |
Hello everybody. My partner, Steen, just called me from our KS 058 Kennebunk and tells me, that when he turns the key to start the motor, he gets an Error message on the Vetus display with the heading XA2-B3 and the message: New XA2. No contact. If he presses OK, he is not able to get the boat in gear. We have no idea, what this is all about. Can anybody help, please. Kind regards. Jorgen |
Storingsmelding starten motor |
24-06-2021, 09:00 |
Oliver |
Hello, online I found a circuit drawing, it seems possible, that the CAN Bus message refer to faulty/disconnectrd plug or Sensor , example the XA in the picture. You need the actual/right electrical drawing to identify the right plug.The letter/number "A2" and second "A3" in my view musst refer to the wire/contact inside the plug. Kind regards Oliver. |
GTL-lekkage |
11-07-2021, 10:27 |
Loed |
Dank je Niek. |
Blauwe rook |
11-07-2021, 14:07 |
Niek |
Zover ik weet heeft de Orzi in Duitsland nog bio-vrije diesel getankt. Dat kan de verklaring zijn. |
Blauwe rook |
11-07-2021, 14:36 |
Henny |
Blauwe rook is veelal carterolie, zwarte rook onverbrande, slecht verbrande diesel. |
Blauwe rook |
11-07-2021, 14:43 |
Chris |
Dank voor jullie info! Stel ons enigszins gerust! |
Blauwe rook |
12-07-2021, 21:40 |
Chris |
We hebben nog eens goed gekeken, het is blauwe rook. Moeten we hiervoor een monteur laten komen? |
Blauwe rook |
12-07-2021, 22:05 |
Hans |
Ter geruststelling altijd even een dieselmonteur raadplegen om erger te voorkomen! |
Blauwe rook |
12-07-2021, 22:27 |
Lambert |
Blauwe rook door te hoog oliepeil of lekke olie-keerring volgens handleiding Vetus. |
Blauwe rook |
12-07-2021, 22:30 |
Chris |
Het oliepijl is normaal, dus lijkt een lekkende pakking meer voor de handliggend. Bedankt voor het nakijken. We zullen de komende dagen het oliepijl goed in de gaten houden en kijken of we een monteur kunnen vinden. |
Piep geluid schroefas |
15-06-2021, 16:38 |
Paul |
Om nog even terug te komen op ‘t piepgeluid wanneer ik de motor in neutraal zet. Sipko vertelde me dat het de schroefas is. Wat het precies is weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat er ergens lucht ontsnapt in de waterkering. ‘T kon volgens Sipko geen kwaad. Misschien herkennen jullie het geluid maar voor ons was t helemaal nieuw. ( we hebben de boot pas n paar maanden). En het wordt steeds minder en stopt na ongeveer een halve minuut |
Piep geluid schroefas |
15-06-2021, 17:14 |
Oscar |
Bij onze Tjerk (A42) (KS046) is het geluid een paar jaar geleden zo maar ontstaan. Heb bij diverse deskundigen advies gevraagd (ook bij Sipko) en heb het schip op de kant gezet. De koelpoorten in het lager waren gewoon open en men wilde de as daarom niet trekken. Het geluid gaat soms een tijdje weg, en afgelopen tocht van 3 weken niets gehoord, maar bij thuiskomst begon het weer. Er zijn er die zeggen dat het gevulkaniseerde lager mogelijk verglaasd is. Niemand die dat bevestigt. Ik vaar er maar mee door tot ik een keer heel groot onderhoud wil laten doen en de schroefas laat trekken. |
Piep geluid schroefas |
15-06-2021, 17:18 |
Paul |
Ok, bizar eigenlijk dat zoiets ontstaat en weer verdwijnt. Ik hou het ook maar een beetje in de gaten en zal informeren bij deskundigen wat ze vinden. T is blijkbaar wel n bekend verschijnsel. Dank Oscar voor t geluid fragment en de uitleg. Ben nu toch gerust gesteld. |
Piep geluid schroefas |
15-06-2021, 17:28 |
Rudi |
Ik ken het geluid, wij hadden op een vorig bootje ook zoiets. Als het geluid optrad was de schroefas ook lekker warm. Dan de afdichting ontluchten en het geluid was weg. Volgens mij werd dit veroorzaakt door dat het een tekort aan water smering was, veroorzaakt door een luchtbel in het systeem. Deze schroefas moest zijn water toevoer krijgen via een waterschep en de vaarsnelheid van de boot. In bovengenoemd geval dus systeem 1. |
Piep geluid schroefas |
15-06-2021, 17:30 |
Oscar |
Maar daarom pompt de koelwaterpomp ook koelwater naar de schroefas, dus dan lijkt me lucht in de schroefasbuis minder waarschijnlijk. |
Piep geluid schroefas |
15-06-2021, 17:31 |
Rudi |
Kuster gebruikt systeem 2, maar de schroefas afdichting moet wel ontlucht worden na bijvoorbeeld tewaterlating . Bij een Volvo seal deze even licht samenknijpen totdat er water uit komt |
Piep geluid schroefas |
15-06-2021, 17:32 |
Oscar |
Juist, maar het geluid komt van vlakbij de schroef en zeker niet in het motorruim. |
Piep geluid schroefas |
15-06-2021, 17:33 |
Rudi |
Maar stel nu dat bijvoorbeeld dat kleine kraantje op de as afdichting dicht geslibd is? Of een knik in de slang? |
Piep geluid schroefas |
15-06-2021, 17:34 |
Oscar |
Op de Tjerk zit gene kraantje, maar die knik is wellicht een idee om naar te zoeken. Dat zal ik zeker gaan doen. Echter, het geluid is soms een hele tijd weg.... |
Piep geluid schroefas |
15-06-2021, 18:48 |
Paul |
Ik ga er ook naar kijken. Goeie tip weer! |
Piep geluid schroefas |
15-06-2021, 19:20 |
Maarten |
Ik had het ook. Het komt als de schroef in neutraal staat en de schroef door de snelheid van het schip, in een bepaald toeren gebied, aangedreven wordt. Bij een lage rompsnelheid stop die 'aandrijving' en stopt ook het piepen. Toen ik een kleine lekkage had a d schroefas is de as getrokken, alles schoongemaakt en het piepen was over. De lekkage bleek niet door de dichting te komen maar door het borgboutje om draaiing van de buitenbus te voorkomen. Bij mij zat er een smeernippel op de buitenbus. Smeren van dit soort lagering NIET doen. |
Piep geluid schroefas |
15-06-2021, 19:55 |
Oscar |
Klopt Maarten, het gevulkaniseerde lager kan niet tegen olie of zeep. Dan verglaast het rubber. |
Brandstoffilter |
28-09-2017, 14:42 |
Niek |
Was bij bunkerschip van J.Terlouw te Capelle a/d IJssel voor GTL en heb daar alternatief brandstoffilter gekocht voor DT43 . Is meer dan de helft goedkoper dan de Vetus versie. Betaalde € 6,43 incl. |
Brandstoffilter |
28-09-2017, 17:06 |
Leo |
Goed zo Nick ik ga altijd bij Nobel bunkerschip bij Zwijndrecht |
Brandstoffilter |
09-4-2018, 12:53 |
Peter |
Ooit zo’n smerige filter gezien, het is dikke moppen teerachtig spul. Opgelopen vorig jaar bij een bunkerschip in het van Harinxmakanaal |
Brandstoffilter |
09-4-2018, 13:12 |
Hans |
Net mijn filter ook vernieuwd en zag er een stuk schoner uit! Misschien maar beter de tank te reinigen voor het vaarseizoen. |
Brandstoffilter |
09-4-2018, 13:42 |
Leo |
Hoe ziet de dieselolie eruit die in de doorzichtige bowl zit van de groffilterhouder. Ik verwissel het filter ieder jaar en ziet er min of meer het zelfde uit als het filter op de foto. Ik heb zelf 3 jaar geleden de tanks schoon gemaakt een behoorlijke klus en het resultaat was niet super, omdat je niet overall even goed bij kan. Ik denk dat ik nog 10 tot 20% dieselolie in de tank had. Met een koperzuigmondje aan gesloten op een handmatige vacuüm pomp op ik zo goed mogelijk het vlak van de tanks bewerkt. Geen fijn werk en het resultaat was pover. |
Brandstoffilter |
09-4-2018, 15:08 |
Rik |
Ik ben over op GTL Eerst de tank leeg laten maken. Werkt tot dusver prima. |
Brandstoffilter |
09-4-2018, 15:15 |
Rik |
In Duitsland CARE, dat is synthetische biodiesel getankt omdat daar nauwelijks GTL te krijgen is. Ook dat is prima spul. En nooit meer die vieze drab. |
Brandstoffilter |
09-4-2018, 15:54 |
Peter |
Die was ook erg smerig, ik heb ook gtl getankt, het is een soort stookolie, geen bacterie groei( dat ziet er meer slijmerig uit). De monteur zei dat het komt omdat bunkerschepen niet schoon worden gemaakt |
Brandstoffilter |
09-4-2018, 18:58 |
Leo |
Okay ziet er inderdaad slecht uit. Bij mij ziet de diesel in de bowl er helder uit. Af en toe is er wat bezinking te zien van de algengroei maar dat tap ik af. Bij de beroepsvaart zowel de binnenvaart als de zeevaart wordt er tijdens het bunkeren monsters getrokken eigenlijk zou dat bij de recreatievaart ook een optie moeten zijn. Het lijkt er op dat je er niet aan ontkomt om de boel te laten schoonmaken. Heel vervelend |
Brandstoffilter |
10-4-2018, 10:17 |
Peter |
Hoe neem je monsters? Kun je dat ook zelf doen t’s tanken? |
Brandstoffilter |
10-4-2018, 12:08 |
Niek |
Wat je zou kunnen doen is om via de drain na te gaan of er nog vuiligheid is af te tappen. |
Brandstoffilter |
10-4-2018, 15:59 |
Leo |
Een monster nemen wordt in principe gedaan bij een aftap in de vulleiding. De aftap hebben wij niet dus zou je tijdens het bunkeren een brandschone Jerrycan gedeeltelijk rechtstreeks kunnen vullen. Het beste is een witte doorzichtige Jerrycan. Is de diesel vervuild dan zie dat wel na verloop van tijd aan het bezinksel op de bodem van de can. |
Diesel |
16:04, 19-10-2018 |
Jolita |
Kan iemand mij zeggen wat het verschil is tussen de diesel die ik aan het water tank (1.60 per liter) en de gewone diesel bij een wegtankstation? (1.33 per liter) behalve de prijs dus? Ik laat vaak een tankwagen komen en die levert Bio-0, zonder toevoegingen. Daar hoef je volgens hun niets door te doen om de winter door te komen. Is dat ook bij de pomp aan de weg het geval? |
Diesel |
16:08, 19-10-2018 |
Rik |
Volgens mij precies hetzelfde. Sterker, bij jou zit er als het goed is geen biodiesel doorheen. En dan heb je geen last van de bijverschijnselen daarvan. Nog beter: GTL |
Diesel |
16:10, 19-10-2018 |
Jolita |
Ja maar GTL is nog weer een heel stuk duurder en ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met de 'gewone'diesel. |
Diesel |
17:02, 19-10-2018 |
Tom |
Beste Kusterkringleden, Zou het niet beter zijn, als wij vanaf het water al konden zien wat de prijs van de diesel is. Vorige week getankt bij Tullemans in Maasbracht, prijs 1,26. De verschillen zijn veel te groot. De kwaliteit is mi gelijk. |
Diesel |
18:08, 19-10-2018 |
Rudi |
Jolita, diesel van de pomp langs de weg krijgt in de winter een anti-vlok toevoeging. Zomer diesel begint bij vorst (-10?) te kristalliseren waardoor filters kunnen verstoppen. |
Diesel |
19:48, 19-10-2018 |
Jolita |
Rudi. Dank je. Dus als ik het goed begrijp ligt het er helemaal aan wanneer je dit tankt. Voegen ze dat toe vanaf een bepaalde buitentemperatuur dan? |
Diesel |
19:59, 19-10-2018 |
Rudi |
Volgens dit artikel is de toevoeging seizoens afhankelijk. http://www.slumpoil.nl/artikel/7-wintertips-om-brandstofproblemen-te-beperken.html |
Diesel |
20:03, 19-10-2018 |
Jolita |
Vanaf november dus. |
Diesel |
00:11, 20-10-2018 |
Rik |
Ah, dat wist ik ook nog niet. |
Diesel |
10:24, 20-10-2018 |
Rudi |
Shell schijnt nog een soort tussenstap te doen. Zie artikel. Kan me voorstellen dat de doorsnee Marina op dit moment niet vaak meer bevoorraad wordt, dus of die ook daadwerkelijk winterdiesel krijgen ? https://www.oqvalue.nl/nieuws/klaar-winter-shell-winterdiesel/ |
Diesel |
21:42, 24-10-2018 |
Paul |
Ook een optie om einde jaar af te tanken, volgend jaar laat ik weten waar en hoe. |
Diesel additief |
15-08-2017, 18:30 |
Hans |
Weet iemand waar je deze toevoeging kan kopen, op de. website staan geen dealers vermeld! |
Diesel additief |
15-08-2017, 18:58 |
Niek |
Ik gebruik ook Grotamar. Diesel wordt helder en filters minder slijmerig. |
Diesel additief |
15-08-2017, 19:26 |
Hans |
Heb in het voorjaar via de drie openingen in de tank een inspectie gedaan. Tank zag er op wat kleine onregelmatigheden( zwarte sliertjes) goed uit. Gebruik ook bacterie bestijder bij elke tankbeurt en extra voor de winter. De vraag is of deze kleine verontreinigen toch een probleem gaan geven? Totale professionele tankcleaning kost € 1000. |
Diesel additief |
18-08-2017, 19:59 |
Rudi |
Hans, om nog even terug te komen op die zwarte sliertjes in je tank: ik denk dat die niet zo'n probleem zijn, want je brandstof voorfilter houdt deze wel tegen. Ik zou 1 maal per jaar in de tank kijken of de bacterie groei toeneemt en regelmatig filters wisselen. Zeker het grote Separ filter is belangrijk. Het filterelement hiervan is 30micron en pikt daardoor de meeste troep wel op. Het is mij een keer opgevallen na een "stuiter tocht" over het IJsselmeer dat er veel meer rommel op het filter zat. Daarna ben ik frequenter het filter gaan aftappen (ong. 100 cc via de kraan onderaan het filterhuis) ivm water en soms komt er dan ook wel wat rommel mee. Daarnaast 1x p/j filter wissel. |
Diesel additief |
17-09-2017, 09:11 |
Niek |
DOC-20170917-WA0000.pdf (bestand bijgevoegd). Het gevaar van bacteriegroei in diesel |
Diesel retourleiding |
19:00, 4-8-2019 |
Emile |
Even van de retourleiding die vanochtend lek was en ik binnen gesleept moest worden. Ik had vaak s’ochtends startproblemen. Leek erop dat er lucht in de leidingen zat en die eruit gestart moest worden. Vetus dealer raadde een terugslagklep aan. Die is erin gezet in de retourleiding vlak achter de pomp. De dikke zwarte leiding. In het kleine stukje is een piepklein lek ontstaan, vergelijk een gaatje in de binnenband. Als je het gas erop hebt en dat hadden we dan komt daar een flink spuitstraaltje uit. Dat spoot over de motor en er lag al flink wat diesel in de bilge. Ik kom het niet stelpen of met doeken bij houden. Dichtbijzijnde haven lag op minstens 1 uur. Dus motor stationair laten lopen en sleep gevraagd. Hoe ontdek je het? Vanochtend nog alles gecontroleerd. Na ruim een uur rook Hansje diesellucht en toen ik het motorluik open deed was het duidelijk. Ik ruik niets trouwens, dus was blij dat Hansje mee is. Dit is de boosdoener. Beetje vergroten dan zie je het gaatje. Er staat heel veel druk blijkbaar op. Vanochtend nog alles gecontroleerd. Na ruim een uur rook Hansje diesellucht en toen ik het motorluik open deed was het duidelijk. Ik ruik niets trouwens, dus was blij dat Hansje mee is. |
Diesel retourleiding |
12:17, 5-8-2019 |
Oscar |
Ik heb voor zo'n probleem Resque tape aan boord. Werkt perfect en je kan ermee thuiskomen. |
Diesel retourleiding |
13:01, 13-8-2019 |
Rik |
Ik vond dit alternatief bij de jachthaven Bruinisse. 48 bar. 17,50. Daar kun je niet voor stil komen te liggen. |
Diesel tanken |
11:31, 10-10-2019 |
Paul |
Voor gegadigden kan er aanstaande dinsdag 15 oktober kan er afgetankt worden door Vos Purmerend langs de kade van de Sixhavenweg Amsterdam. Voor de winter is het belangrijk de tank vol te hebben ter voorkoming van condens. In verband met planning laat mij eventueel weten of u komt. |
Diesel tanken |
12:45, 16-09-2020 |
Paul |
Beste Kuster collega’s, Ik heb nu tot tweemaal toe een situatie gehad tijdens het tanken. Na een aantal liters getankt te hebben spuit spontaan een hoeveelheid uit de invoeropening hetgeen een onaangename bende maakt op kleding, schip en de directe omgeving van het schip! Het lijkt wel of er een soort vacuüm gegenereerd wordt. Heeft iemand van jullie een idee hoe dit te voorkomen is? |
Diesel tanken |
17:42, 16-09-2020 |
Fons |
Beste Paul, Ik heb daar ook wel eens last van. Bij mij komt de gasoline dan uit de ontluchting. Oplossing is iets langzamer tanken. Ik gebruik altijd GTL. Dat verdampt zonder rest achter te laten. |
Diesel tanken |
17:45, 16-09-2020 |
Rik |
De luie oplossing: door de werf laten afvullen met GTL. Genoeg voor 200 uur. |
Diesel tanken |
20:00, 16-09-2020 |
Leo |
Beste Paul, misschien is het mogelijk om contact op te nemen met de vorige eig Rick Kruiskamp. Het kan zijn dat er een anti diefstal trechter geplaatst die de doorlaat beperkt. Er zijn ook Kuster eigenaren die een extra afsluiter in de vulleiding hebben laten plaatsen om diefstal van dieselolie te voorkomen. Zelf heb ik geen problemen met tanken en kan full flow vullen. |
Dieseltechniek |
17:55, 02-04-2021 |
Rik |
Ik volgde via motorboot een seminar dieseltechniek. Aanrader voor gewone gebruikers. De video mag ik niet delen. Maar je kunt die vast voor een bijdrage aanvragen bij motorboot. eitcader @motorboot.com |
GTL |
15-08-2017, 12:07 |
Rudi |
Guus, om nog terug te komen op je vraag over GTL, onlangs met iemand gesproken die het in zijn bestelbus tankt en zegt dat hij wel 100 km meer uit een tank haalt... Ik neem aan dat de verdere voordelen je wel bekend zijn, echter dat er geen bacteriegroei mogelijk is, schijnt een fabel te zijn. Zie de reactie van Ad Hartog in bijgesloten artikel. De 10cent p/l toeslag op de al hogere watersport diesel prijs is daarnaast een extra barriere m.i., naast dat de brandstof niet aan de EN390 norm voldoet, ivm schade aan de motor (verzekering?) http://zeilmotor.arzv.nl/cms31/72-gtl-diesel. |
GTL |
15-08-2017, 18:28 |
Guus |
Thanks Rudi. Blijf nog maar even bij conventionele diesel. Forté toevoeging overigens interessant om te gaan gebruiken |
GTL |
15-08-2017, 18:56 |
Rudi |
Ik blijf voorlopig ook met normale diesel varen. Dit jaar een inspectie in het hoge deel van de tank gedaan. (zaklamp. Hier en daar enkele kleine vlokjes. Heb geprobeerd deze weg te zuigen (met zo'n vacuum pomp die ook wel voor olieverversen wordt gebruikt) maar lukte niet echt. Probeer als routine op regelmatige basis een beetje diesel af te tappen uit de tank en filter aftap in de hoop zo eventueel water kwijt te raken. Gebruik sinds een jaar Grotamar als bacterie bestrijder. Als ik dit vergelijk met de troep die ik wel heb gezien uit tanks van andere boten, dan ben ik erg tevreden. De tank heeft ook geen enkel vorm van roest aan de binnenkant. Ter info: onze boot is van 2011. |
GTL |
17-09-2017, 09:13 |
Niek |
Ik ga over op GTL. Heb hierover een aantal gebruikers ontmoet die hierover zeer tevreden zijn. Denk dat mijn Webastokachel er ook blij van wordt. |
GTL |
17-09-2017, 09:17 |
Hans |
Hoe denkt Vetus over het gebruik van GTL? En je bent met het gebruik van GTL nog niet 100% vrij van bacterie groei! |
GTL |
17-09-2017, 09:19 |
Niek |
Klopt. Je blijft biocide toevoegen. Maar kans is kleiner. Voordeel is geen stank en roet. Ook beter rendement. |
GTL |
17-09-2017, 09:22 |
Niek |
Vetus gaf vorig jaar aan dat GTL niet aan de EN norm voldeed. Ook verzekeraars grepen dit aan om niet te betalen bij motorschade. Heb begrepen dat GTL nu voldoed aan EN norm en dat er geen bezwaren meer zijn. |
GTL |
17-09-2017, 09:23 |
Loed |
Staan de motorenfabrikanten er nu achter, dwz garantie? Wij varen overigens al twee jaar op GTL. |
GTL |
17-09-2017, 09:27 |
Hans |
Gtl is nog niet overal beschikbaar en in het buitenland zeker niet. Wat zijn bij langer switch gebruik de evt consequenties? Is het een idee dat er een vraag of meerdere vragen uitgezet gaan worden naar Vetus? Zeker mbt de EN wijziging ? |
GTL |
17-09-2017, 09:44 |
Niek |
GTL is vorig jaar aan de orde geweest bij de workshop bij Vetus. |
GTL |
17-09-2017, 10:00 |
Niek |
Loed, hoe ervaar jij GTL t.o.v. diesel? |
GTL |
17-09-2017, 11:29 |
Loed |
Eerlijk gezegd geen verschil; het brandstofverbruik heb ik nooit precies bijgehouden, dwz, als het een deed ( diesel of GTL), dan kreeg ik steeds teleurstellende resultaten, die weet ik dan aan relatief snel varen, of veel de kachel gestookt. Oh ja: het stinkt niet , zoals diesel. Sorry dat ik niet meer vergelijkingen heb. Ligt aan mijn slordigheid. |
GTL |
03-10-2017, 07:37 |
Niek |
Ik heb nu ongeveer 10 vaaruren op een mix van GTL en diesel (70% GTL). Opvallend is al het rustiger en soepel lopen van de motor. Ook het roeten van de uitlaat is voorbij. Uitlaat walmt en stinkt niet meer. Ook de Webasto is rustiger tijdens start en vol bedrijf. Ook hier geen rook of geur. Ben tot nu toe positief. Heb getankt in Capelle ad IJssel voor € 1,26. |
GTL |
03-10-2017, 07:55 |
Leo |
Ik hoor bij ons op de jachthaven ook gunstige geluiden over GTL geen stank en geen roet positief dus. |
GTL |
03-10-2017, 13:09 |
Guus |
Klopt doe er op aanraden van Rudi wat Forté bij. |
GTL |
03-10-2017, 13:16 |
Rudi |
Guus, die aanrader komt denk ik van iemand anders. Ik ken dat product verder niet‚ |
GTL |
03-10-2017, 15:04 |
Guus |
Ok. Stond in het volgende artikel: http://zeilmotor.arzv.nl/cms31/72-gtl-diesel |
GTL |
05-10-2017, 19:29 |
Emile |
Ha iedereen, Niek heeft mij toegevoegd aan de aan de groep. Heb met plezier de conversaties van de afgelopen tijd gelezen. T.a.v. het GTL onderwerp, ik ben nu 2 jaar volledig over. Ondersteun de positieve ervaringen en het kacheltje brand er goed op. Ik tank altijd in Amsterdam bij Reinplus bunkerstation. Bij flinke hoeveelheid zeg +600ltr kan je korting verwachten. Ik gebruik geen toevoegingen, voldoende omloop snelheid. Groet Emile |
GTL |
6-11-2017, 20:01 |
Rik |
Wij gebruiken sinds dit jaar GTL. Tank is eerst leeg gemaakt en daarna gevuld. Op aanraden werf met Shell GTL omdat die wat vetter is gemaakt volgens shell. Probleemloos tot nu toe. Maar gemiddeld niet zuiniger volgens mij. In Duitsland Berlijn geen GTL verkrijgbaar. Maar wel C.A.R.E diesel. Ook synthetisch en reukloos maar geheel uit palmolie gemaakt. Voldoet aan alle normen en goedgekeurd door Deutz. Is goed bevallen en kan gewoon bij GTL of diesel. |
GTL |
6-11-2017, 20:04 |
Jan |
Vergelijk energiewaarde GTL maar met diesel, ligt iets lager |
GTL |
6-11-2017, 20:06 |
Rik |
CARE iets hoger. Maar ook geen merkbaar effect op verbruik. Ik zal wel een zware of losse pols hebben ? |
GTL |
6-11-2017, 20:45 |
Hero |
ARAL Ultimate diesel ist in Deutschland ohne Bio Zusatz |
GTL |
09-12-2017, 13:09 |
Charlie |
Beste mensen, in de nieuwe Waterkampioen staat een uitgebreid artikel over GTL. Hieronder volgt PDF. Groet, Charlie van der Veer. |
GTL |
09-12-2017, 15:54 |
Rik |
Bevalt prima. CARE synthetische diesel die we in Berlijn tankten is trouwens ook prima. Zonder de “droog” problemen van GTL. En nog iets milieu vriendelijker. De shell GTL heeft intussen een vette toevoeging die “uitdrogen” voorkomt. |
GTL |
15-12-2017, 18:21 |
Rudi |
In het GTL artikel uit de Waterkampioen staat: “GTL is niet hygroscopisch. Een grensvlak tussen brandstof en water bestaat niet” Betekend dit dan dat de waterafscheider van je grote brandstoffilter geen echte functie meer heeft? |
GTL |
15-12-2017, 18:47 |
Fons |
Ik zou hem niet weghalen. Bij koude kan er altijd condens in terecht komen. |
GTL |
15-12-2017, 18:49 |
Jan |
Heeft niet met GTL van doen. Vocht in de lucht condenseert idd, en komt zo altijd op/ in de vloeistof. Functie absoluut behouden en is nodig! |
GTL |
16-12-2017, 08:02 |
Rudi |
Ja, ik snap *dat* er water in kan zitten maar niet *waar* dat water dan zit als er geen grensvlak meer bestaat. |
GTL |
16-12-2017, 09:19 |
Jan |
Los van dat geval: Bij problemen met de motor en claims die je dientengevolge hebt, zal de leverancier altijd kijken if de motor conform dior hen gestelde eisen is gebruikt. Dwz in geval van Vetus Deutz: Zorg er dan voor dat je een officieel stuk van de fabrikant hebt, waarin staat dat zij akkoord zijn met de aanpassing in het brandstoffilter systeem. Ik geloof zelfs, dat het akkoord op gebruik van gtl in hun type motor zelfs gewenst / noodzakelijk is om aanspraken te kunnen blijven doen.... |
GTL |
16-12-2017, 10:23 |
Rudi |
Van de andere kant... GTL is iets lichter dan diesel (780kg tegen 820kg per kuub) dus je zou zelfs een beter grensvlak verwachten? Wie het snapt mag het zeggen. |
GTL |
16-12-2017, 10:26 |
Jan |
Je kunt er een schei-natuurkundige discussie van maken, een juridische- en een technische... |
Keerkoppeling |
22-3-2018, 15:57 |
Hans |
Beste Kuster vrienden, Gisteren bij het inspecteren vd motorruimte werd ik geconfronteerd met vieze zwarte vet spatten (geen olie )rondom de keerkoppeling. ( tegen onderkant kajuitvloer, bilge, motorfundatie). Kan echter nergens vinden waar dit vandaan kan komen. Heeft iemand een idee? |
Keerkoppeling |
22-3-2018, 16:18 |
Niek |
Weet je zeker dat het geen keerkoppeling-olie is. Rondspatten wellicht door draaien schroefas. |
Keerkoppeling |
22-3-2018, 16:20 |
Hans |
Het is geen keerkoppelings olie, die is dun en roodachtig van kleur! Het is echt zwart vet. Schroefas kan maar alleen de seal afdichting is voorzien van een beetje vet! |
Keerkoppeling |
22-3-2018, 17:51 |
Guus |
Hi Hans zie/voel je olie tussen de as die uit de keerkoppeling komt en de flens waar het stuwdruklager aan gekoppeld Is? |
Keerkoppeling |
22-3-2018, 17:59 |
Hans |
Dat moet ik even controleren! |
Keerkoppeling |
23-3-2018, 08:54 |
Niek |
Zit er vet in het stuwdruklager? Dan kan dit ook de oorzaak zijn. |
Keerkoppeling |
23-3-2018, 09:09 |
Maarten |
Als de dikte tussen olie en vet zit kan het olie zijn vermengd met overmatige rubber slijtage van een dichting. |
Keerkoppeling |
23-3-2018, 09:10 |
Tinus |
Mogelijk is het roet uitlaat lekage |
Keerkoppeling |
23-3-2018, 09:35 |
Guus |
Bij mij zit een centaflex koppeling en stuwdruklager. Deze lagers behoeven geen smering op de lagers. |
Keerkoppeling |
23-3-2018, 10:08 |
Niek |
Stuwdruklager heeft vanaf productie een eenmalige vetsmering. Kan eruit lekken. Sommige lagers zijn voorzien van een vetnippel. Raadpleeg Exalto als dit zo is. |
Keerkoppeling |
17:07, 14-9-2019 |
Niek |
De Zeenimf met pech afgelopen donderdag door KNMR uit de Biesbosch gesleept naar Drimmelen. Reden: alle olie uit keerkoppeling gespoten. Flinke puinzooi in motor ruim. Monteur geweest en pompblok is vervangen omdat de drukkleppen van de pomp vast zaten (3 stuks). Hierdoor zeer hoge olie druk op afsluitende dop achterzijde keerkoppeling. Deze dop is eruit geknald. Waarom de kogelkleppen vast zijn gaan zitten een raadsel. Gelukkig verder geen gevolgschade. Varen inmiddels weer en liggen in Breda. |
Keerkoppeling |
17:10, 14-9-2019 |
Hans |
Dat is pech Niek! De vraag is nu, hoe kan je dit voorkomen? |
Keerkoppeling |
17:11, 14-9-2019 |
Niek |
Denk heel moeilijk. Olie verversen denk ik. In filter komt nooit iets uit de olie. |
Keerkoppeling |
17:12, 14-9-2019 |
Niek |
Heeft 5000 uren gedraaid. In 19 jaar. |
Keerkoppeling |
17:14, 14-9-2019 |
Niek |
Olie is 2 jaar terug geheel ververst. Olie niveau 2 weken geleden nog perfect. |
Keerkoppeling |
17:18, 14-9-2019 |
Niek |
Wat ik ervaren heb is dat de KNMR je snel en kosteloos helpt. |
Keerkoppeling |
17:20, 14-9-2019 |
Niek |
Met de verzekeraar nog wat discussie over het voor reparatie expert erbij halen. Zag ik niet zitten. Eerst problemen oplossen en denk ook dat kosten keerkoppeling allang buiten mijn verzekering vallen. |
Keerkoppeling |
18:20, 14-9-2019 |
Rik |
Af en toe iets vervangen of repareren hoort erbij is mijn ervaring. Maar dit was wel heftig. Ik zou die rekening gewoon indienen. Na 19 jaar mag je enige coulance verwachten ? |
Keerkoppeling |
09:01, 19-9-2019 |
Hans |
Een binnenvaart schipper vertelde mij dat zij altijd de schroef vastzetten als ze gesleept worden of als ze op stroom ten anker liggen. Volgens hem wordt de keerkoppeling alleen gesmeerd als de motor draait. Ook is er in dat geval geen smering op de schroefas afdichting. Wellicht is dat het probleem. We hebben geen middel om de schroef te blokkeren maar wellicht kan je met een spanband rond de schroefas de schroef vastzetten. Ik hoor graag commentaar. |
Keerkoppeling |
17:25, 19-9-2019 |
Niek |
Ik weet dat bij schepen met twee motoren er specifieke instructies zijn en handelingen als ze op 1 motor gaan varen. Denk aan meedraaien schroef van motor die stilstaat en connecties die er kunnen zijn in de koelsystemen uitlaat en schroefas. |
Keerkoppeling |
19:18, 20-9-2019 |
Niek |
Laatste nieuws over mijn keerkoppeling. Eea doorgegeven aan Vetus motor service Bernard Jansen (van de workshop in 2016). Snapt het voorval en vind dit een uitzonderlijk geval. Mijn vraag aan hem waarom de aansluitflens voor een externe gebruiker niet is afgeblind kan hij begrijpen, maar omdat het nooit mis gaat wordt het niet gedaan. Afblinden van deze aansluiting kan zonder probleem gedaan worden. Dat ga ik dus doen om er zeker van te zijn dat dit niet meer gebeurt. Let op de bouten hebben een Engelse schroefdraad. |
Koelsysteem |
09:36, 10-5-2019 |
Rudi |
Al sinds de oplevering van onze boot hebben wij al last van enige lekkage rond de vuldop van het koelsysteem van de motor. Nu zit er aan onder vuldop een dunne slang die naar een kunststof expansietank loopt. Zit er normaal gesproken enig vloeistof niveau in deze tank en zo ja varieert dit ook? |
Koelsysteem |
09:39, 10-5-2019 |
Ton |
Deze dient altijd gevuld te zijn ,en deze varieert tussen min en max. |
Koelsysteem |
09:56, 10-5-2019 |
Rudi |
Juist dit tankje verliest bij ons altijd zijn inhoud ondanks dat het vloeistofniveau (ver) onder dat van de vuldop staat waar de lekkage is. En het koelvloeistof niveau in de motor wordt nooit lager. |
Koelsysteem |
11:56, 10-5-2019 |
Oscar |
Bij de Tjerk is het tankje altijd leeg, hoe vaak ik t ook vul. De koelvloeistof in de motor is altijd vol. Komt doordat het tankje te laag zit. Als het boven motornivo zou zitten blijft t vol. |
Koelsysteem |
12:11, 10-5-2019 |
Rudi |
Ja precies! Maar waar blijft die koelvloeistof dan, want in het koelcircuits van de motor ontstaat druk (“do not open” staat er niet voor niks op de dop). Het tankje is i.m.o. een drukloos systeem waar alleen de overtollige vloeistof heen zou gaan. |
Koelsysteem |
12:19, 10-5-2019 |
Rudi |
En als het tankje hoger zou zitten, dan zou die leeglopen als je de vuldop van de motor opent. |
Koelsysteem |
12:23, 10-5-2019 |
Emile |
Ik moest verleden jaar dat kleine slangetje doorblazen. Was door de jaren heen docht gaan zitten met prut! |
Koelsysteem |
14:24, 01-03-2020 |
Hans |
Beste Kustervaarders, Voordat het vaarseizoen aanbreekt zou ik het volgende probleem willen oplossen. Sinds de verversing van de koelvloeistof vd motor moet ik het expansie tankje steeds blijven bijvullen terwijl het niveau vd motor ok is. Waar blijft de koelvloeistof? Geen lekkages te bespeuren! |
Koelsysteem |
14:34, 01-03-2020 |
Leo |
Ik heb vorig jaar ook koelvloeistof ververst en in eerste instantie kon ik minder vloeistof bijvullen dan dat ik afgetapt had. Voortdurend wat bij gevuld. Maar uiteindelijk na een x aantal draaiuren bleef niveau vloeistof constant en was de afgetapte hoeveelheid gelijk aan de totaal bij gevulde vloeistof. |
Koelsysteem |
15:03, 01-03-2020 |
Maarten |
Heb ik ook vrij lang last van gehad, is denk ik lucht in systeem bij wissel. |
Koelsysteem |
15:07, 01-03-2020 |
Jean |
In de boiler blijft ook soms lang lucht zitten die er maar bij mondjesmaat uit komt. Ik denk dat daar bij de meeste boten geen ontluchting op staat. Als de boiler dan hoger staat dan de motor . |
Kritisch rpm |
10-09-2017, 15:58 |
Guus |
Nog een vraag heb 128pk versie in de boot. Kritisch toerental tussen 1500 en 1650 toeren. Wat meer trilling. Hebben jullie ook zo'n kritisch interval? |
Kritisch rpm |
10-09-2017, 16:00 |
Niek |
Wij hebben de 104 pk versie. Geen kritisch toerental. Misschien een kwestie van uitlijning? |
Kritisch rpm |
10-09-2017, 16:32 |
Hans |
Ook bij de 114 pk geen trilling. Hoe staat het gesteld met de motorsteunen /trillingdempers? |
Kritisch rpm |
10-09-2017, 16:45 |
Niek |
Kan ook door beschadiging en onbalans van schroef worden veroorzaakt. |
Kritisch rpm |
10-09-2017, 17:07 |
Guus |
Denk dat ik de zaak eens goed laat uitlijnen. Schroef is 2 jaar geleden bij Bakker in IJlst nagekeken en stukje ingezet. |
Kritisch rpm |
10-09-2017, 17:42 |
Wiert |
Afgelopen winter heb ik nieuwe motorsteunen geplaatst. Motor trilde en gaf resonantie. Vooral bij laag toerental. Daardoor merk je het. Bij hoger toerental speelt dat ook maar dan merk of hoor je het niet. Een niet stabiele motor moet haast wel schade aan schroefas geven. |
Schroef |
11:59, 13-08-2020 |
Emile |
Vraagje, als de schroef van De A-38 eraf moet, kan die langs het roer of moet dat er ook af? Hoor graag de reactie. |
Schroef |
12:04, 13-08-2020 |
Dirk |
Stuur hoeft er niet af , maar aan bb of aan sb gedraaid te zijn en schroef kan er af , pas op voor de trossen Snijder die is scherp ! |
Schroef |
13:38, 13-08-2020 |
Leo |
Misschien stuur cilinder los koppelen om roer uitslag te vergroten. Op de Betelgeuse was dat nodig. Zal ook afhankelijk zijn van type schroef. |
Schroef |
14:29, 13-08-2020 |
Emile |
Is gelukt. Schroef ging eraf met roer volledig 1 kant op gedraaid. Cilinder hoefde niet los. Wel even de brander erop gehad om los te krijgen. Schroef wordt weer netjes gezet |
Schroef |
15:55, 13-08-2020 |
Leo |
Ok verder nog schade aan het vlak? Gaat de schroef naar Jooren in Dordrecht? En de rooterswing okay? |
Schroef |
19:30, 13-08-2020 |
Hans |
Het is te hopen dat je schroefas niet beschadigd is. Die heb ik namelijk moeten vervangen omdat hij krom was doordat de schroef ooit een tik heeft gehad. Schroefas daardoor op 1 punt gevlakt. Ik heb nooit beseft dat de schroef een tik had gehad, er is dus kennelijk niet veel voor nodig. |
Schroef |
19:48, 13-08-2020 |
Frans |
Emile geen gek idee van Hans. De Brabander staat sinds vanmorgen ook op de kant . Er is een schroefaslager kapot en/of de as is krom. Vandaag heb ik het roer eraf gehaald en morgen de as eruit en alles controleren. Twee jaar geleden heb ik ook een schroefschade gehad die dus heel goed de oorzaak kan zijn van de huidige problemen. Morgen weet ik meer |
Schroef |
20:01, 13-08-2020 |
Emile |
Een kleine beschadiging geeft onbalans. Dat merk je eigenlijk niet omdat het redelijk opgevangen wordt door de bullflex. Echter lang doorvaren betekent dat je lager of erger stuk gaat. Ik was er in ieder geval heel snel bij. Goede hoop dus. Schroef is weer netjes. Is in 1 middag gedaan. |
Schroefas |
09:56, 11-6-2019 |
Paul |
Ik heb last van een “piepend” schroefas systeem. Bij bepaalde toerentallen en vrijloop tijdens varen treedt dit op, kent iemand dit verschijnsel en is er wellicht een oplossing. |
Schroefas |
10:25, 11-6-2019 |
Rudi |
Kan het zijn dat er geen of te weinig watersmering naar de schroefas gaat? |
Schroefas |
12:19, 11-6-2019 |
Bert |
Ik zou denken aan een (lichte) onbalans in de schroef. Na balanceren was bij ons het geluid weg. |
Schroefas |
13:31, 11-6-2019 |
Rudi |
En er kan ook niet een luchtbel in zitten? Een Volvoseal afdichting moet je even samenknijpen om te ontluchten. |
Schroefas |
14:31, 11-6-2019 |
Paul |
Als ik de watertoevoer losneem, dan stroom het water naar binnen. Als de as met de hand draai dan hoor je ook een piepend geluid. |
Schroefas |
14:32, 11-6-2019 |
Lambert |
Staat het kraantje op de as wel open? |
Schroefas |
14:34, 11-6-2019 |
Paul |
Ja zeker, de seal vorig jaar vervangen ivm lekken maar dat maakte ook geen verschil. |
Schroefas |
14:50, 11-6-2019 |
Ton |
Enkele jaren geleden dezelfde klachten ondervonden. Alles uitgezocht zoals nu ook omschreven,niets hielp.! iteindelijk bij de werf Goos watersport in Grou dit probleem omschreven. Voorstel was om de randen van de schroefbladen te slijpen. Na deze ingreep nooit meer last gehad. Als niet technisch deskundige is dit mijn verhaal . |
Schroefas |
15:14, 11-6-2019 |
Henny |
Als de schroefas bij handmatig draaien ook piept, kan het eigenlijk niet aan de schroefconfiguratie liggen en dan is slijpen niet de oplossing. |
Schroefas |
17:06, 11-6-2019 |
Niek |
Ruim een jaar geleden dezelfde discussie geweest over dit piepen. Kan te maken hebben met vervuiling van achterlager, bijvoorbeeld na varen op zout water. Oplossing is spoelen met tijdelijk meer water op schroefas. |
Schroefas |
18:26, 11-6-2019 |
Paul |
Wellicht een goede tip, zal de dekwaspomp erop aansluiten en kijken of dit helpt. |
Schroefas |
10:18, 25-9-2019 |
Maarten |
Even terugkomen op piepende schroef. Mijn schroef piepte zeer hinderlijk als de schroef bij lage snelheid werd aangedreven. Na demontage schroefas en schoonmaken om andere reden, lekkage, bleef het piepeuvel. Ik heb het advies om de dekwaspomp aan te sluiten opgevolgd. Eerst alleen gespoeld daarna varen vooruit achteruit etc. en piepen is verdwenen! Dank voor de tip. |
Schroefas |
15:03, 25-9-2019 |
Oscar |
Maarten, was het dit geluid? |
Schroefas |
15:35, 25-9-2019 |
Emile |
Oei Oscar, was dat jouw boot? Ik ben met Maarten meegevaren en het klonk bij Maarten toch iets melodieuzer. Meer als zingen in mijn herinnering. |
Schroefas |
16:07, 25-9-2019 |
Maarten |
Oscar wat Emile zegt klopt, het lijkt erg op je 2e opname, alleen het geluid bij stoppen had ik niet, dat lijkt bij jou meer op rubber, bij mij zingen. Mijn dekwas zuigt uit buitenwater. Heb de dekwas met garden aangesloten. Er komt flink water uit,, hoog houden! Vraagje heb je een smeernippel op de asdoorvoer en wel eens gesmeerd? |
Schroefas |
16:10, 25-9-2019 |
Rik |
Waar heb je die dekwas op aangesloten Maarten ? En waarom helpt dat? |
Schroefas |
16:15, 25-9-2019 |
Maarten |
Heb de slangaansluiting op de motor losgehaald er er gardena's tussen gezet met extra stukje slang aan de motor zodat ik of de motor of de dekwas kon aansluiten. Gebruik garden die africhten als je ze loshaald. |
Schroefas |
16:19, 25-9-2019 |
Maarten |
Bij mij begon het zingen/piepen bij ongeveer 4 km/u en stopte bij ongeveer 1 km/u. Als de schroef stopte bij rond 1 km stopte ook het zingen. |
Schroefas |
16:29, 25-9-2019 |
Oscar |
Bij mij piet hij alleen als ik de motor in vrij zet en de boot laat uitlopen. Test met dekwaspomp heb ik gedaan, maar er niet mee gevaren. Dat heeft niet geholpen. Zal nu eerst weer dekwas aansluiten en gaan varen. |
Schroefas |
16:30, 25-9-2019 |
Oscar |
Er is iemand die zegt dat het gevulkaniseerd rubberen lager kan verglazen door olie of zeep. Dan helpt alleen vervanging van het lager. |
Schroefas |
16:40, 25-9-2019 |
Oscar |
Mijnt heeft buiten mijn medeweten destijds de seal vervangen door de Volvo Seal. Zit geen smeernippel op. |
Schroefas |
16:44, 25-9-2019 |
Maarten |
Oscar, jou piep vlak voor stilstand lijkt op rubber droogloop. Mijn vraag over smeernippel komt omdat ik vorig jaar een smeernippel op de messing asdoorvoer ontdekte. Omdat de as lekte en toen ook al piepte dacht ik oh jeé, nooit gesmeerd snel doen. Bij pompen begon dichting naar buiten te komen. Hersteld, maar lek en piep bleven, bij onderhoudsbeurt bleek dat daar helemaal geen vet in mag. De nippel mogelijk een Marcelletje? Schroefas eruit en schoongemaakt, alles prima, echter toch nog lek. Bleek lekkage van borgboutje dat verdraaien van de "doorvoerbus" voorkomt. Lekkage verholpen, piepen toen nog niet. Smeernippel verwijderd! |
Schroefas |
16:48, 25-9-2019 |
Oscar |
Ik ga binnenkort varen met dekwaspomp aangesloten. Ben benieuwd of t helpt. |
Schroefas |
16:48, 25-9-2019 |
Oscar |
Maar ik weet vrij zeker dat er wel voldoende koelwater door de as gaat. |
Schroefas piept |
05-08-2017, 15:30 |
Joerg |
Hallo, wij hebben een probleem met de schroefas van ons A-42. Als de buiten watertemperatuur hoger dan 19 graden is veroorzaakt de schroefas met lage toerental en piepend geluid in de beurt van der schroef. Dit jaar is het bijzonder hard, de mesen in de sluiten en havens kijken alle bang en het geluid is binnen en buiten duidelijke te horen. Heeft iemand ook het probleem gehad of een idee voor een oplossing? |
Schroefas piept |
05-08-2017, 17:50 |
Hans |
Beste Jorg, een piepend geluid bij de schroefas wordt meestal veroorzaakt als de schroefasafdichting( rubber Volvo seal) droog loopt. Hij wordt dus niet water gesmeerd. Door het inknijpen van de seal wordt de lucht eruit geprrst en kan het water weer erin. Als dit niet het geval is kan ik alleen denken aan een versleten buitenlager( waar de schroefas naar binnen komt. Jammer deze pech tijdens het vaarseizoen! Succes. |
Schroefas piept |
05-08-2017, 19:12 |
Niek |
Ik heb altijd begrepen dat als de schroefas te weinig water krijgt om de as in het lager op te drukken, het kan aanlopen en dus piepen. Met iets meer water op de as, zou dit moeten over zijn. Kan ook zijn dat waterpomp minder is in capaciteit/druk (impellor). Er zijn ook watergesmeerde assen die zelf voorzien in een waterseal (Viator). |
Schroefas piept |
06-08-2017, 21:28 |
Niek |
Vervolg boegschroef. Door het breken van een segeerring op de aandrijfas, komt het asje omhoog en grijpen de overbreng tandwielen niet meer in elkaar. Bij Geijsman te Oostvoorne) is het staartstukje gedemonteerd (deels) en kon ik dit vaststellen. Zulke ringetjes kosten nog geen 60 cent. Probleem is dat alle professionals in de scheepswereld mij wijsmaken dat reparatie onmogelijk is. Onzin, want op alle lagertjes en seals staan codes en zijn te bestellen in de technische detailhandel. Als deze vervangen zijn kan het weer 15 jaar mee. Een kennis van mij heeft wel een setje kogellagertrekkers om de klus te klaren met mij. Dit is minstens honderd keer goedkoper dan een nieuwe boegschroef. Leuk klusje voor in oktober/november. |
Schroefaslager |
20:44, 06-04-2021 |
Oliver |
Hello and a question from the Nehalennia, KS018: Does anyone have any information absolut the Stern tube(Stevenrohr) System ( manufacturer, drawings, Installation)? Inside is a Volvo seal, behind a srew connection with hook wrench holes. Outside (Propeller) there is also a srew connection with this fastening System, I think the end rubber bearing is located inside this brass socket. |
Schroefaslager |
07:55, 07-04-2021 |
Rudi |
I think it’s a Vetus system. |
Schroefaslager |
08:05, 07-04-2021 |
Rudi |
And instructions about the rope cutter can be found at www.ropestripper.com |
Schroefaslager |
08:10, 07-04-2021 |
Oliver |
Thank you for the anwser, this was my first idea, but there are no bolts/screws for the compressing, only the holes outsiide the brass socket to srew with a " Hakenschlüssel", so it must be another kind of System? |
Schroefaslager |
08:14, 07-04-2021 |
Oliver |
The rope cutter is OK, I have a manual, bought spare parts in UK and repaiired it last year, sorry i used an old foto with a mark on it. |
Schroefaslager |
08:16, 07-04-2021 |
Oliver |
Next time I want to replace the Volvo seal ( thats clear) but what about the rubber bearing at the Propeller side ? |
Schroefaslager |
08:37, 07-04-2021 |
Rudi |
My second best guess would be that it is a system from Exalto. (Www.Exalto.com). Check the service section on NL website for the “boek voortstuwing” which has some drawings. |
Schroefaslager |
09:16, 07-04-2021 |
Hans |
A few years ago I had to replace the shaft ,propellor and rubber bearing. All parts came from Exalto. |
Schroefaslager |
09:27, 07-04-2021 |
Oliver |
I checked the exalto Service side after the useful tip from Rudi, example in the boek looks similar, i would contact exalto for more details for there "old" voorstuwing parts, perhaps there is a list of delivered parts to consonant Yachts years ago. My onboard CE dokumentation of the ship with the parts used is fine, but the "stevenrohr system" is missing. |
Schroefaslager |
09:37, 07-04-2021 |
Rik |
Sipko should have that parts list. But if you send exalto a picture they will probably be able to identify it. I am not sure they will deliver to private persons. You may need a ship yard to order it. But if you have a company they will deliver. |
Schroefaslager |
09:45, 07-04-2021 |
Oliver |
Thanks, we contact sipko to ask for the parts first. |
Stopmagneet |
13:33, 21-07-2020 |
Niek |
Ander probleem. Elektrisch bediende brandstofklep op de motor (waarmee ook de motor gestopt wordt door het contactslot uit te zetten) weigerde. Motor draait bij starten, maar slaat niet aan, omdat de brandstofklep niet open gaat. Erg vervelend als je voor een spoorbrug hebt liggen wachten. Na advies van monteur: blijven proberen en mogelijk klein tikje erop helpt wellicht. Dus nu netjes afgemeerd in Meppel en nu uitzoeken wat we er aan kunnen doen. Heeft iemand hier ervaring mee dan hoor ik het graag. |
Stopmagneet |
13:44, 21-07-2020 |
Hans |
Jazeker Niek, ik heb hetzelfde probleem gehad! Onder de olieafzuifpomp aan delinker kant vd motor zit een houder met 2 relais een voor het openen vd solenoid en een voor het sluiten. Waarschijnlijk is een vd relais kapot. |
Stopmagneet |
13:45, 21-07-2020 |
Niek |
Oké. Is dit relais makkelijk te vervangen. |
Stopmagneet |
13:45, 21-07-2020 |
Oliver : |
Hello Niek, Do you hear the solonoid make "click" ? |
Stopmagneet |
13:46, 21-07-2020 |
Hans |
Relais uit houder nemen ( wel even noteren welke draad waarheen! De 2 relais hebben vershillende waarden. |
Stopmagneet |
13:46, 21-07-2020 |
Niek |
No click. |
Stopmagneet |
13:47, 21-07-2020 |
Niek |
Is de houder er makkelijk open te maken. |
Stopmagneet |
13:48, 21-07-2020 |
Hans |
Ja, het is een simpel houdertje waar 2 relais inpassen |
Stopmagneet |
13:49, 21-07-2020 |
Niek |
Okee. Ik ga het eens bekijken. Bedankt alvast. |
Stopmagneet |
13:51, 21-07-2020 |
Oliver |
Ok, our " little" vetus the Stop Ventil is directly wired whitout extra relais. If you change the relais the problem "moves " to stop the motor but then you could change back. |
Stopmagneet |
13:52, 21-07-2020 |
Niek |
Ik zie twee schroefjes. Neem aan dat die los moeten. |
Stopmagneet |
13:58, 21-07-2020 |
Oliver |
I see a little clamp on the connector to fix it ??? I Think the screw is for manual mode, same as industrial hydraulic valves. |
Stopmagneet |
14:01, 21-07-2020 |
Oliver |
But one the Picture is only the connetor?? There must be placed a bigger box as Hans disribed? |
Stopmagneet |
14:10, 21-07-2020 |
Hans |
De foto van Niek is de situatie bovenaan bij de solenoïde verbinding. De relais zitten onderaan bij de olie afzuigpomp. |
Stopmagneet |
14:13, 21-07-2020 |
Niek |
Zijn die niet voor de startmotor. De brandstof klep zit aan de andere zijde van de motor. |
Stopmagneet |
14:20, 21-07-2020 |
Hans |
Neen de houder en 2 relais zitten bij mijn Vetusdeutz DT 44 aan de linkerkant naast de olieafzuifpomp. Ik weet dat zeker omdat het startprobleem destijds niet goed werd opgelost door Mijnt en hij Vetus daarvor moest raadplegen. |
Stopmagneet |
14:31, 21-07-2020 |
Oliver |
In the wiring Diagramm DT44 there is only on Relais to Switch the single stop solonoid. |
Stopmagneet |
14:33, 21-07-2020 |
Niek |
I agree there is only one. They call it the stop relais. It opens if you starts and closes if you want to stop. |
Stopmagneet |
14:33, 21-07-2020 |
Oliver : |
One Relais is for the Starter Motor, the othet gor the ETR. |
Stopmagneet |
14:35, 21-07-2020 |
Oliver |
I think both relais in one box ? |
Stopmagneet |
14:44, 21-07-2020 |
Emile |
Niek, Kijk even op deze site. Hier staat het onderdelenmontage en tekeningen van de Vetus deutz motoren. Altijd handig digitaal bij je te hebben. https://www.nhmr.nl/naslagwerken/d/brand/1/page/0/20/ |
Stopmagneet |
14:44, 21-07-2020 |
Oliver |
The relais are "simple Auto/Kfz " equipment, if there is a mistake you discribed it must be fixed/burned in the closed Position. So if you put it out of the box/socket the Solonoid must be "click" back in the zero position=》 no current = fuel open. |
Stopmagneet |
14:51, 21-07-2020 |
Oliver |
Update: I am possible wrong! After check the wiring twice, there a two Contact: Fuel is Free = solonoid has power = relais no energized. Sorry...... |
Stopmagneet |
14:54, 21-07-2020 |
Niek |
I recieved an answer from vetus. The item cost €1259 and can only be replaced complete. The call it the stopmagnet. Item STM8670. |
Stopmagneet |
15:04, 21-07-2020 |
Oliver |
Ok, that are no good news: If the stopmagnet is " mechanical "damaged ", there is unfortunately no change to fix that "electrical". But to be sure (little chance) : can you change the relais if there is a "Auto Zubehör Händler" located im Meppel ? |
Stopmagneet |
11:42, 22-07-2020 |
Niek |
Te vervangen onderdeel inmiddels gekocht en afgehaald. Wisselen niet zo moeilijk. Twee boutjes en stekkertje overzetten. Vandaag nog geen kuren met de oude magneetschakelaar. |
Stopmagneet |
12:22, 22-07-2020 |
Oliver |
Quick service for the spare part, advantage Vetus in the Netherlands, top ! As I understand (right?) the old one is definitely defect? |
Stopmagneet |
12:28, 22-07-2020 |
Niek |
No. The old part is still working, but I expect that it will refuse to open the fuelvalve more frequently in the future. So I will replace it in the coming days. |
Stopmagneet |
12:37, 22-07-2020 |
Oliver |
Thank you, now it is clear and your journey does not have to be stopped, have a nice trip. |
Stopmagneet |
10:56, 25-07-2020 |
Niek |
Nog even een update over de vervanging van de magneet stop. Bij wisselen opletten dat bij het inzetten ervan de regelschuif, waarin het gaffeltje steekt, in de stop positie staat. Dit doe je handmatig met het hefboompje. Helaas bleek dat de nieuwe stopmagneet niet schakelde. Na demontage, overleg en testen ervan, stellen we vast dat de gaffel langer is dan die op de oude stopmagneet. Die van de oude stopmagneet is 2 mm afgevijld. Zwartsluis neemt eea op met Vetus. |
Stopmagneet |
11:15, 06-08-2020 |
Theo |
Ik wil graag even reageren op de app van Niek Alleijn- ik ben net toegevoegd aan deze app groep- de vraag is wat is er voorgevallen cq. wat waren de klachten om dit te vervangen , ik ben ook nog niet storing vrij met de motor. |
Stopmagneet |
14:14, 06-08-2020 |
Niek |
Hallo Theo. De storing was het niet aanslaan van de motor. Startmotor draaide goed. Tegelijk met startmotor opent de brandstoftoevoer middels een elektromagneet. Dit heet de stopmagneet, die de brandstof weer afsluit wanneer het sluitel-contact op nul wordt gezet. Hij weigerde maar na herhaald starten schakelde hij weer. Ook een klein tikje kan helpen, zolang de elektromagneet nog werkt. Heb inmiddels een reserve, alleen Vetus verkoopt ze voor drie type motoren, terwijl de gaffel geschikt is voor een DT44, maar voor de DT43 2mm moet worden afgevijld. Voor de DT60 is hij 1cm te kort, dus niet te gebruiken. |
Stopmagneet |
14:31, 06-08-2020 |
Theo |
Bedankt Niek voor deze info, ik begrijp hieruit dat jij een DT43 heb en moest vijlen. ik had deze storing ook tot voor kort ook en dat bleek een heel andere oorzaak te hebben en dacht daarna van het probleem af te zijn wat ook 60 draai uren hierna gebeurde tot gisteren na 2.7 uur stevig varen de motor uit moest en direct daarna niet meer wilde aanslaan . Na 10 minuten liep hij wel weer ( in een keer mooi rond en de motorluiken open) maar het vertrouwen is nu wel weg. VRAAG ; varen jullie met de ventilator van de motor ruimte continue aan? |
Stopmagneet |
19:10, 23-10-2020 |
Niek |
Ter afsluiting van mijn probleem met de stopmagneet van de dieselmotor, hierbij mijn laatste aanvulling. 1. De nieuwe stopmagneet heb ik niet geplaatst en dus nog steeds reserve en om te plaatsen in de DT43 nog op maat af te vijlen. 2. De oorspronkelijke stopmagneet heeft 3x geweigerd, veroorzaakt door het te heet worden van de solenoïde. In koude toestand werkte hij, maar wilde niet meer inschakelen na een paar uur varen. 3. De oorspronkelijke stopmagneet heb ik electrisch afgeschakeld en door het verwijderen van een asje in het schakelmechanisme staat hij nu altijd in de positie dat de motor kan draaien. 4. Ik heb een mechanisch stopmechanisme geplaatst naar de stophefboom achter op de motor. De stophefboom doet het zelfde als de stopmagneet. 5. Alle… |
Ventilatie |
15:01, 06-08-2020 |
Rik |
Ik heb de ventilatie aan vanaf 1600 toeren. Dan blijft de temperatuur op 88 tot 89. De ventilatie schacht is te klein gedimensioneerd (A-38). Is al heel lang bekend probleem. En als je service accu’s nog in het motorruim staan kun je na een uur of drie hard varen (boven 2000 toeren) ook een probleem krijgen. Oplossing is gewoon verplaatsen naar het ruim. Deed ik toen de stabilizer is geplaatst. Geen probleem meer gehad. |
Ventilatie |
15:21, 06-08-2020 |
Lambert |
De motorruimventilatie is er voor het afzuigen van gevaarlijke stoffen die er niet zijn. De motorkoeling houdt de bedrijfstemperatuur op niveau. |
Ventilatie |
15:25, 06-08-2020 |
Niek |
Ik gebruik de ventilator alleen als ik een tijd gevaren heb om het motorruim af te koelen. Na 2uurtjes zet ik het uit. De motor loopt dus niet. |
Ventilatie |
15:43, 06-08-2020 |
Leo |
De twee luchthappers voor het motorruim zijn voldoende om de motor van lucht te voorzien, mits ze voldoende open staan. Om een optimale luchtstroom naar het motorruim te bewerkstelligen is het beste om één luchthapper met de opening in de vaar richting te zetten en de andere daar 180 graden verdraaid op. Alleen bij extreme hoge temperaturen boven de 30 graden en weinig wind zet ik de ventilator bij, die heb ik wel op afzuigen laten zetten. Hij stond oorspronkelijk op lucht aanzuigen. |
Volvo seal |
28-11-2017, 21:14 |
Jan |
Misschien is het volgende interessant voor diegene die het Volvo seal van de schroefas moet vervangen. De laatste jaren lekte het seal al een beetje maar dat was met een bakje eronder wel bij te houden. Na 3400 draaiuren en verscheidene keren de Ems (bagger-water) op- en neer, is de schroefas ter plaatse van het seal aardig ingesleten. Zie de twee groeven op de foto. Een nieuw Volvo-seal zal op de zelfde plek van de as moeten afdichten wat niet optimaal is. Ik heb daarom een SureSeal van Tides Marine (Via Warber - Grou) geplaatst. De afdichting hiervan is een lipseal en zit verder naar voren op de as. Dus op een nieuw en onbeschadigd deel van de as. De constructie van deze afdichting maak het mogelijk om, als er gelijk een spare lipseal wordt geplaatst, deze te vervangen zonder dat de as weer los moet van de koppeling aan de motor. De lagers van de schroefas hebben nog geen speling. |
V-snaren |
11:46, 15-4-2019 |
Niek |
Had vanochtend bij wegvaren een piepend geluid en motor kwam niet op toeren. Langzaam naar Kortgene kunnen varen met 5 km per uur. Dacht aan de keerkoppeling, maar na controle bleek een v-snaar van de grote dynamo afgebroken. Dit gaf kennelijk de weerstand op de motor om niet vooruit of achteruit te willen en het aanhoudend gepiep. Na aanspannen van de nog in tact zijnde v-snaar nu opweg naar Tholen. Ventilator Webasto loopt aan en wissel kachel ligt thuis. Ik dacht aanvankelijk dat het de keerkoppeling zou zijn. Gelukkig niet. |
Copyright KusterKring 2021