koppkk5

Onderwater

Anode

8-11-2017, 17:16

Fons

Niek , bedankt voor het toevoegen. Betr. anodes aan hydr. boeg- en hefschroef. Heb die enige tijd geleden laten vervangen ter gelegenheid van onderhoud onderwaterschip, maar was na meer dan 10 jaar brak en zoet water nog niet echt nodig.

Anode

8-11-2017, 17:31

Jan

Ik wilde ze ook vervangen, maar kreeg wel het advies om ze echt “op” te laten gaan, want dan doen ze het ook echt. Er komt ook een test of er geen elektrolytischs problemen zijn.

Anode

1-5-2018, 17:47

Hans

Heeft iemand ervaring met de vervanging van de kleine anodes in hydraulische boeg en hekschroef?

Anode

1-5-2018, 17:55

Guus

Hallo Hans. Deze kun je zien zitten als je de propeller er afhaalt. Ze zitten dan met 2 schroeven bevestigd aan het staartstuk. Hartelijke groet Guus

Anode

1-5-2018, 17:56

Fons

Toen wij onze boot hebben laten schilderen hebben we dit als extraatje laten uitvoeren. De anodes komen van Vetus. Op de eindafrekening hebben we er niets van gezien dus zal het eigenlijk maar een kleine karwei geweest zijn. De boeg en hekschroef propeller moest er toch uit.

Anode

20:38, 6-6-2018

Niek

Zodra je anodes op zijn teert je ijzerwerk in

Anode

20:36, 6-6-2018

Niek

In principe staat jouw schip onder spanning door het oplossen van de anodes. Je kunt dit meten tussen het water en bijvoorbeeld je rvs railing. Als je anodes het goed doen meet je bij aluminiun anodes wel 0,7 volt. Bij zink is dat 0.5 volt.

Anode

20:37, 6-6-2018

Niek

Dus ook dan dit kan een stroom veroorzaken die je niet wilt hebben.

Anode

08:44, 25-9-2019

Rudi

Op onze boot zat de eerste 6 jaar zink als anode materiaal. Deze waren iedere keer nauwelijks aangevreten. Wegens ligplaats op zoet water 3 jaar geleden over gegaan op Aluminium. Ook deze nauwelijks aangevreten bleek bij een werfbeurt dit jaar. Wel 2 kleine plekjes (10x10 cm) gevonden waar de verf loskomt. Als je de website van MGDUFF.co.uk bekijkt dan staat in hun knowledge base dat stalen of RVS bouten beide gebruikt mogen worden.

Anode

19:07, 25-9-2019

Niek

De Zeenimf is uit het water bij een straal / schilderbedrijf en ook weer stel ik vast electrolyse. Bollen water onder de verflaag en als je deze openschrapt zilverachtig metaal. Geeft aan dat de anodes hun werk niet goed doen. Opmerking van het bedrijf over het aantal anodes (4) en de bevestiging met een rvs draadeind met rvs moeten. Nooit rvs hiervoor gebruiken en meer anodes plaatsen is hun advies om de nieuwe 2 componenten laag te beschermen. Wie heeft een zelfde ervaring hiermee.

Anode

20:31, 25-9-2019

Hans

Dit voorjaar ook het onderwaterschip laten stralen en verven omdat het systeem op veel plaatsen losliet. ( blazen met vocht). De anodes werken zeer langzaam, weet niet wanneer ze optimaal werken. Als je normale draadeinden/ moeren gebruikt zullen ze ernstig aangetast worden en moeilijk los komen. Wat is het advies over de anoden?

Anode

20:36, 25-9-2019

Niek

Advies is aluminium, maar bevestigen met normale stalen bout en moeren. En meer anodes nabij plaatsen met rvs en brons van de schroef. Ook in mijn geval meer nabij rvs zwemplateau.

Anode

08:48, 26-9-2019

Hans

Met een multi-meter kun je testen of de geleiding tussen anode en draadeind/boot in orde is.

Anode

09:03, 26-9-2019

Niek

Rudi, bedankt voor de info. Als ik de aluminium anodes na 2 of 3 jaar vervang, heb ik steeds de conclusie dat ze niet veel doen ondanks toch enkele roestplekjes. Vandaar dat ik me afvraag of het contact met de scheepshuid goed is. Weerstand meten kan dit uitsluiten. In water gaat rvs het aluminium aantasten.

Anode

09:37, 26-9-2019

Rudi

Ben je ook al eens aan het meten geweest in het elektrisch systeem? Aardingsfout? Lekstroom?

Anode

09:39, 26-9-2019

Rik

Soms is de scheidingstrafo feitelijk doorverbonden. En dan dus niet werkzaam. Kun je laten testen.

Anode

09:46, 26-9-2019

Fons

Ik zag bovenstaande discussie. Ik heb een powerpointpresentatie van TNO over anodes naar Niek gestuurd. Iets voor de najaarsvergadering ( of voorjaar). In het algemeen hebben we te kleine anodes.

Anode

09:46, 26-9-2019

Niek

Scheidingstrafo is niet doorverbonden. Lekstroom zou van 12 volt systeem kunnen komen.

Anode

09:57, 26-9-2019

Rudi

Er staat mij iets bij over de (Mastervolt) scheidingstrafo, dat je iets met de aardaansluiting moet doen als het schip of op het droge of in het water is. Iets met een jumper geloof ik.

Anode

10:18, 26-9-2019

Hein

De corrosiestaat van een schip kun je meten en meten is weten. Bijgaande link geeft verschillende mogelijke oorzaken. https://kalfsvel.nl/wp-content/uploads/2016/02/Corrosie-en-stalen-schepen.pdf.

Blaasvorming

8-11-2017, 17:35

Jan

Blaasvorming, je kon met de nagel die blazen eraf duwen en zat soms op blank staal!! We waren op helling met idee om een nieuwe laag op te brengen. Dat feest ging niet door, daarna het plan georganiseerd wat nu gaat lopen. Dat moet in een warme binnenhal 2 componenten , drie primerlagen en dan de antifouling.

Blaasvorming

8-11-2017, 17:36

Hans

Invloed van  zoutwater?

Blaasvorming

8-11-2017, 17:38

Jan

Nee, onvoldoende hechting tussen de lagen, niet genoeg ontvet, insluiten vocht etc.

Blaasvorming

8-11-2017, 17:40

Jan

Tip aan allen check alle inlaten op corrosie! Laat ze goed behandelen. Check hie de wierpor op de inlaat zit. Heel mooi maar duur doch professioneel alternatief is: bronzen afsluiter in het vlak en daarop de standpijp. Je kunt dan in het vlak afsluiten, dat is veilig.

Blaasvorming

8-11-2017, 17:43

Fons

Hadden ook op verschillende plaatsen dat soort blaasvorming. Onze boot is van 2005. Merendeels op brak en zoetwater. Volgens de verfspecialisten zou er door de werf bij slechte omstandigheden (hoge vochtigheid) gewerkt zijn.

Blaasvorming

8-11-2017, 17:55

Rudi

Dikke tegenvaller Jan . Maar -zoals je al eerder opmerkte- geen kans dat er sprake is van elektrolytische corrosie?

Blaasvorming

8-11-2017, 18:02

Jan

Er was nu 0 corrosie te zien, maar het wordt wel gecontroleerd. Om zeker te zijn.

Blaasvorming

8-11-2017, 18:09

Fons

Ook bij ons was geen corrosie, alleen slechte hechting.

Blaasvorming

8-11-2017, 18:53

Guus

Balen Jan. Door wie is het casco indertijd behandeld? Gebeurt soms ook dat de epoxylaag te dik is gespoten. Dit geeft gasophoping en dit geeft weer bobbels. Als je deze open haalt ruik je na al die jaren de epoxy nog.

Blaasvorming

8-11-2017, 19:06

Jan

Guus Ik weet het wel, maar voel me niet in de positie om namen te noemen. Het was onder verantwoordelijkheid van de werf destijds. Wat je beschrijft kwam ook voor. Varieert van: veel te dik, luchtbel los, tot geheel kaal. Nu geheel opnieuw opbouwen.

Blaasvorming

8-11-2017, 19:23

Guus

Tuurlijk geen namen Jan als je zelf geschiedenis maar kent. Heb zelf wat bubbels op spiegel. Waren gasinsluitingen. Kwam ook blank staal onder vandaan met epoxylucht. Spiegel ligt altijd op de zon. Wellicht ook van invloed. Behandeld met de IJssel 2x zf en 3x hb daarna laag primocon en daarna 2 lagen antifouling.

Blaasvorming

8-11-2017, 19:27

Jan

Dat wat je laat zien troffen wij ook aan. Op de Wietske komt een systeem van International. De specs heb ik aan boord..

Blaasvorming

8-11-2017, 19:29

Guus

Goed spul Jan.

Blaasvorming

8-11-2017, 19:30

Rik

Heren, vraagje van een amateur. Treedt dit pas op na 10 jaar of is het al eerder te zien?

Blaasvorming

8-11-2017, 19:32

Jan

Het treedt op als de lagen niet correct zijn aangebracht. Je boot roest niet zo weg. De onze    ligt nu ne reiniging onbehandeld. Over twee weken aanpakken.

Blaasvorming

8-11-2017, 19:35

Guus

Bij mij plekjes tot nu toe alleen op de spiegel.

Blaasvorming

23-11-2017, 07:11

Niek

De ZeeNimf gaat elke 3 jaar uit het water. Inmiddels is dat 6 keer geweest. Blaasvorming komt vooral de laatste jaren in steeds ernstiger mate voor. Oorzaak is het niet of niet goed stralen van het onderwaterschip voordat er de eerste primer op gaat. Dus altijd het staal eronder goed kaal en opruwen met slijptol of lokaal stralen. Dan voldoende (6) lagen opbouwen voordat antifouling erop komt. Als het schip uit het water is en goed is afgespoten, zie je de volgende dag de blaas zitten omdat de verf niet droog is (donker van kleur en je kunt hem voelen door erop te drukken, soms komt er vocht uit). Ik markeer deze plekken met wit krijt. Het waren dit jaar alleen kleine blaasjes van 10 cm. Om te de 150 stuks.  Alles is afgeslepen en goed bijgewerkt. Om 6 lagen op te bouwen worden verschillende kleuren gebruikt om geen plekjes over te slaan. Denk erover om over 3 jaar het gehele onderschip goed te laten stralen en opnieuw in goed verfsysteem te laten zetten. Ik doe niet alles zelf meer, maar controleer elke dag wat er gebeurt en hoe het eruit ziet.

Blaasvorming

22:09, 6-6-2018

Hans

Ziet er niet uit als put corrosie, verfsysteem laat los, blaasjes met vocht en stukken die tot op blank metaal loslaten. Heb het voorlopig bijgewerkt en volgend jaar maart laat ik het onderwaterschip stralen en coaten.

Boegschroef

30-07-2017, 10:29

Niek

Donderdag begaf mijn elektrische boegschroef het. Veel geratel maar geen effect. Gestopt bij de Volkeraksluis en de electromotor gedemonteerd. De koppeling van de motor was oké. Asje draaide zonder dat de propellors werden meegenomen. Naar Tholen gevaren en geregeld dat het schip vrijdagochtend uit het water zou worden gehesen. Dit gedaan en vastgesteld dat de aandrijfas van het staartstuk omhoog geschoven is en daardoor de propellors niet draaien. Gelukkig is de aandrijf as niet gebroken. Inwendig zal er een borging los zijn geraakt? Om het seizoen te kunnen voortzetten hebben we het gat in de buis van de boegschroef afgestopt met een afgerond plankje (stoom en watervast 20 mm). Om 11 uur lag het schip weer te water. Kan nu op mijn eigen tempo zoeken naar een bedrijfje om het staartstukje weer op te knappen en te voorzien van nieuwe lagers en afdichtingen. Verse olie was zeker nodig! Hoe ververs je dit? Wel wennen om zonder boegschroef te varen. Liggen nu op het Brielse Meer met de kleinkinderen. Het type boegschroef is QL Bp800/900 combinatie. Wordt niet meer geleverd door Volvo Penta en reserve delen allen uit voorraad. In Engeland is nog wel wat te vinden.

Boegschroef

30-07-2017, 11:58

Joerg

Niek, veel succes en verder een ontspannend vakantie. In de jachthaven Bruinisse zit de service bedrijf van Swaay. Omdat wij vele jaren een ligplaats in zeeland hadden, hebben wij de winter- en motorservice door hem laten doen. Wij hadden en zeilboten (Hallberg Rassy en C-Yacht). Van Swaay is Volvo dealer en is specialiseert voor Hallberg om dat in de haven ook de dealer van Hallberg Rassy Benelux zit. Misschien kun je van Swaay opbellen of mailen maar opletten, hij is niet goedkoop. Wij kunnen ook de service bedrijf Delta Yacht in Colijnsplaat aanbevelen. Hier hebben wij ook hel goede ervaringen gemaakt.

Boegschroef

26-10-2017, 16:49

Niek

Afgelopen week de zelf gerepareerde boegschroef weer teruggeplaatst. Omdat de tunnel van de schroef enkele verfblazen had, de tunnel laten stralen en schilderen. Om het aandrijfasje te borgen tegen omhoog gaan, een vulplaatje geplaatst in de koppeling van de aandrijfmotor. Na de tewaterlating weer met boegschroef kunnen varen.

Boegschroef

26-10-2017, 19:30

Emile

Goed nieuws Niek. Zit er bij jou ook een breekpen bij de motor als je die er weer op plaatst? Die heb ik kapot gehad. Is handig om daar reserve van aan boord te hebben. Die dingen kosten 2€. Ik moest 2 dagen liggen voordat de monteur ze binnen had via Vetus.

Boegschroef

26-10-2017, 20:30

Niek

Er zit een breekpen in de motor en in de propellor(s). Goede tip om ze spare te hebben. Denk er oom aan om een spare setje te hebben van propellors. Deze zijn van de QL 800/900 nog te krijgen. Vaak breekt jij de QL het aandrijfasje. Deze is niet meer te verkrijgen.

Boegschroef

8-11-2017, 07:03

Niek

Boegschroef (afsluiten). Na de toevoeging van nieuwe groepsleden, kreeg ik van de KS-003 (Jan Spoelstra) bericht dat hij exact hetzelfde probleem heeft gehad en ook op dezelfde wijze zelf heeft opgelost. Waarschijnlijk hebben de eerste 10 boten een QL boegschroef. Op advies van Jan verplaats ik het olietankje naar de BB hangkast om meer oliedruk in het staartstukje te krijgen.

Boegschroef

8-11-2017, 13:55

Hans

Over boeg/hekschroeven gesproken, is er ook onderhoud( olie,anodes) nodig aan de hydraulische vetus schroeven?

Boegschroef

12:40, 29-9-2019

Oliver

Yesterday our bow thruster failed: the gear ( theeth inside) is damaged. It is a Volvo QL 450 BP, with a special tunnel inside diameter of 132mm. I have a look for replace, but normal ( little Standard) is 125mm (vetus, max power, side power...) tunnel. Have anybody replace the original, old one with the suitable diameter inside 132/ outside 142mm ? Which manufacturer? Mistake, sorry: not "theeth", right is gears/teeth

Boegschroef

13:25, 29-9-2019

Niek

I had problems with my QL bowthruster because the shaft of the gearbox came up because the segeerring inside was broken. This was about 3mm. After repair it happend again. Then a placed in the coupling with the motor a little plate rvs of 2 mm to keep the shaft on his place. The Failure with the segeerring is typical for the QR. Of you disconnect the motor you can insect the shaft. Of you can push it down and the gearbox works it is the segeerring. If you lift it 3mm the gearbox is not working.

Boegschroef

13:42, 29-9-2019

Oliver

Hello Niek, thanks for your quick answer, i will check it, actuallly we are one trip back from the yard Kooistra to our home harbour Bremen. The mechanical noise is really ugly and loud, one direction no / less power, from the water I can turn the Propeller without really clutch the motor. Hope you are right and the gears not do damaged because of ' " half " engaged.

Boegschroef

14:45, 29-9-2019

Niek

It was the same problem with the ks03 - Tellina.

Boegschroef

14:59, 29-9-2019

Oliver

As I understand, i have to open the gearbox to take out the broken seegering inside and fix a new one and additional the plate outside/the coupling to reduce the force go upwards. Do you have no problem with damage on the gears because of not clutched or broken seegering flying in the gearhose ?

Boegschroef

15:05, 29-9-2019

Niek

Correct. I repared first the gearbox shaft. The shop must be out of the water. After two years the same problem again. I remove the electro motor and pushed back the shaft. Then I filled the coupling with the 2 mm rvs plate to prefent the shaft coing upwards.

Boegschroef

15:14, 29-9-2019

Oliver

https://www.marinepartseurope.com/de/volvo-penta-explosionsdarstellung-47702300-82-15.aspx

Boegschroef

15:16, 29-9-2019

Oliver

The seegering Part Nr.13 in the upper left corner of the drawing is the fault ??

Boegschroef

15:21, 29-9-2019

Niek

Yes. I replaced also the bearings + distance rings of the main shaft. You can buy it in a technical store. I cleaned the lower part and inspected the teeth. A little damage.

Boegschroef

15:23, 29-9-2019

Oliver

Unfortunately the outside housing is completly closed, no look to the coupling, so I must dismount the Motor....but now in the water during the trip....? Might be better to check when at home, our " little" Kuster can be drive without...but missing the " luxus".....

Boegschroef

15:25, 29-9-2019

Niek

I could not use the bow thruster for 4 months the first time. The second time I fixed it with help from a friend in 2 hours.

Hekschroef

19:20, 23-10-2020

Ruurd

We hebben dit jaar een Kuster A 38 gekocht. Nu willen we een hekschroef gaan inbouwen. We denken dit in de scheg in te bouwen.

Hekschroef

19:20, 23-10-2020

Ruurd

Graag hoor ik jullie ervaring.

Hekschroef

19:40, 23-10-2020

Hans

De hekschroef moet zover mogelijk naar achteren op de scheg geplaatst worden om maximale zijwaartse beweging te krijgen. Misschien kan een vd kuster eigenaren die een hekschroef hebben en de boot op de kant hebben staan een foto sturen!

Hekschroef

19:40, 23-10-2020

Rudi

Ruurd, Ik heb nog wel een paar foto’s. Stuur ik je morgen in een p.b.

Hekschroef

19:46, 23-10-2020

Ruurd

Dank. Dus de hekschroef kan nog iets naar achteren dan we hadden aangegeven. Ik geef de foto door. Fijn voor deze informatie. Na bijna 70 jaar gezeild te hebben, moeten we maar kijken hoe dit bevalt. Het is wel wennen.

Hekschroef

19:54, 23-10-2020

Dirk

Ik ken het gevoel ! Maar hij of zij gaat niet verder dan touw touw! Dus geniet er van welkom in de groep van de Kusters!

Hekschroef

19:57, 23-10-2020

Theo

Ik heb er ook al een paar keer over na gedacht om het te laten plaatsen mag ik misschien weten wat die gaat kosten?

Hekschroef

19:59, 23-10-2020

Ruurd

Jazeker . Gaan we doen. Het is een mooi schip. Ze heette eerst Charlotte, wij hebben ze omgedoopt tot ALK.

Hekschroef

20:00, 23-10-2020

Ruurd

Ik krijg nog een opgave, maar we moesten eerst weten hoe het kan.

Hekschroef

20:31, 27-10-2020

Ruurd

Beste Theo. Er is afgesproken dat we dit op nacalculatie doen. Budget wat ik heb opgegeven is 7000 euro. Ze verwachten onder dit bedrag te blijven. Dit wordt een elektrische schroef incl 2 accu's, bediening en aangesloten op de laderij. Ik hoop dat je hiermee wat met deze informatie kunt.

Hekschroef

07:35, 28-10-2020

Leo

Wat mij verbaasd is dat er voor een elektrische hek schroef gekozen wordt. Veruit op de meeste Kusters is een hydraulische hek schroef geïnstalleerd.

Hekschroef

09:11, 28-10-2020

Rik

Op veel Linssen een elektrische. En als ik het goed begrijp vaak problemen. Maar de hydraulische werken alleen met draaiende motor. En nauwelijks in combinatie met Vetus stabilisatie of de mastbediening. Sommige Kusters hebben geen hydrauliek en installatie daarvan is nogal kostbaar.

Hekschroef

09:41, 28-10-2020

Leo

Wanneer gebruik je nou je mast bediening en stabilisatie in combinatie met de bediening van de hek schroef nooit dus

Hekschroef

09:43, 28-10-2020

Rik

Klopt natuurlijk. Tenzij je vergeet de stabilisatie uit te zetten. En dan is het een prima waarschuwing

Hekschroef

10:13, 28-10-2020

Ruurd

Er is voor een elektrische schroef gekozen omdat er ook een elektrische boegschroef inzit. Het hydropak is te klein om een hydraulische schroef te monteren.

Hekschroef

10:18, 28-10-2020

Emile

Alles heeft zijn voors en tegens. Goede keuze Ruurd. Elektrisch is tegenwoordig super verbeterd. Ik heb onlangs mijn hydraulische boegschroef mogen vervangen. Die hebben dus ook geen eeuwig leven.

Hekschroef

10:23, 28-10-2020

Theo

Beste Ruud bedankt voor deze informatie en natuurlijk ook de andere, aangezien ik alles hydraulische heb weet ik welke kant het op moet.

Hekschroef

10:24, 28-10-2020

Ruurd

Mooi dat was de bedoeling Theo.

Hekschroef

10:30, 28-10-2020

Peter

Ik heb op de Vrijheid elektrische boeg en hekschroef, al 20 jaar, doen het ook meteen als de motor uit staat, wat bv handig is in de sluis.

Hekschroef

10:39, 28-10-2020

Leo

Ruurd ik begrijp nu waarom je voor een elektrische hek schroef hebt gekozen. Succes er mee.

Hekschroef

10:43, 28-10-2020

Ruurd

Fijn Leo. Maar ik bedank jullie allemaal voor jullie informatie. Ik heb daar veel steun aan gehad.

Hekschroef

18:56, 06-11-2020

Ruurd

Even het vervolg op de hekschroef: De buis en de verloopstukjes zijn aangebracht op de ALK. Ruurd Kuipers.

Putcorrosie

22:05, 6-6-2018

Peter

Hey Hans, was het put corrosie op de foto die jij van je onderwater schip liet zien, is het nu opgelost?

Roer

8-11-2017, 19:28

Rudi

Guus, wat heb jij daar voor ‘special’ aan de bovenkant van je roer zitten?

Roer

8-11-2017, 19:29

Guus

Hi Rudi bedoel je die gebogen plaat bovenkant roer?

Roer

8-11-2017, 19:30

Jan

Zit er bij mij ook op.

Roer

8-11-2017, 19:31

Rudi

Ja die gebogen plaat. Hebben wij niet..

Roer

8-11-2017, 19:33

Guus

Deze plaat zorgt volgens mij voor wat meer roerdruk lijkt dus wat efficiënter. Jan weet jij hier meer over?

Roer

8-11-2017, 19:35

Jan

Die plaat stuurt enigszins het schroefwater. Iets meer druk op het roer en het water wordt naar achter geleid ipv verlies naar de oppervlakte. Geen cruciaal element.

Roer

8-11-2017, 19:37

Guus

Nee bij mij alleen bovenkant.

Roer

8-11-2017, 19:37

Rudi

Zit er ook zo’n soort plaat op de onderkant van het roer?

Roer

8-11-2017, 19:38

Jan

Nee daar sluit het roer aan op de hak.

Rotorswing

15:57, 13-08-2020

Emile

Nee geen vlak schade. Rotorswing is oké. Als ik van die flappen had gehad dan waren die zeker geraakt. Schroef is naar bedrijf in de buurt die niets anders doet.

Schilder

22-11-2017, 15:20

Rik

Guus heette de oorspronkelijke schilder. Volledige naam zoek ik op. Maar mijnt is vervolgens elders gegaan omdat Guus niet altijd even goed werkte. De naam van die Spuiterij kan ik ook voor je opzoeken. Zat paar honderd meter van de werf. Vrachtwagenspuiter.

Schilder

22-11-2017, 15:33

Jolita

Spuiterij was Dasselaar volgens mij. Onze boot is in 2004 gespoten destijds in Hoogeveen dacht ik maar dat weet ik niet meer zeker. In ieder geval op transport naar het noorden. Ook ik heb blaasvorming en een verflaag die zeer dof is geworden. Ik was al van plan om hem toch echt een keer helemaal te laten schilderen/spuiten. Als ik de andere verhalen lees over de slechte verf dan schrik ik toch wel een beetje en zal er zeker naar laten kijken want ik weet niet wat de gevolgen zijn als ik er nog langer niets aan doe.

Schilder

22-11-2017, 16:01

Hans

Tip: voor schilderwerk ga naar Kooistra in Akkrum. Top kwaliteit/prijs en service.

Schilder

22-11-2017, 16:19

Jolita

Dat was ik ook zeker van plan, ik heb dit al een keer van jullie gehoord op een Kusterdag. Heb al offerte opgevraagd (meerdere) en deze was qua prijs ook de beste. Ik weet niet meer zeker of het van jullie kwam maar zeker van iemand van de Kusterkring.

Schilder

22-11-2017, 16:22

Jan

Let bij alles op: “Kwaliteit heeft z’n prijs”

Schilder

22-11-2017, 16:23

Rudi

Ja, die vrachtwagen spuiter... die was rechtshandig.. wij ontdekten op 23 plaatsen roest vorming op die plaatjes onder de kabelaring. Allemaal aan de linkerkant in de schaduw van zijn beweging.

Schilder

22-11-2017, 16:24

Jolita

Jazeker maar de prijs samen met de goede verhalen die ik hier van hoorde en het feit dat het voor mij relatief in de buurt is (ik lig in Sneek) lijkt me de moeite van een gesprek in ieder geval wel waard. Ik sta uiteraard open voor op- en aanmerkingen en andere tips. Het blijft toch een heel bedrag

Schilder

22-11-2017, 16:51

Rik

Spuiter is inderdaad Dasselaar. Mijn boot is daar gespoten. Tevreden. Maar die heer was ook degene die mijnt het laatste zetje gaf waardoor een faillissement onvermijdelijk werd. Zonder dat zetje zou mijnt een kans hebben gehad en de familie brouwer een Kuster 42.  Kortom mijn vriend zal Dasselaar nooit worden.

Schilder

22-11-2017, 16:53

Rik

Guus was naar verluid wel goed in egaliseren maar niet in netjes spuiten.

Schilder

22-11-2017, 16:54

Jan

Quote: Een vrachtwagenspuiter is geen jachtschilder. Een vrachtwagendieselmonteur is geen scheepsdieselmonteur. It all occured.

Schilder

22-11-2017, 17:19

Fons

Onze boot is van 2005. Vorig  jaar blaasjes vastgesteld. Toen besloten dadelijk grondig te laten aanpakken en vanaf kiel tot boeisel laten stralen. Heb alles laten uitvoeren door BOS (bootonderhoud Schijven) met werf in Oudenbosch NoordBrabant. Het is een eenmansbedrijf dat vooral jacht schilderwerk doet en dan ook klein onderhoud. Ik had werk van hem gezien en dat was goed uitgevoerd. Ook de eig van die boot was heel tevreden. Ook wij zijn zeer tevreden. De afspraken werden  nagekomen zowel termijn als werk.

Schilder

22-11-2017, 22:09

Hans

Ook ik ben meer dan tevreden over Kooistra in Akkrum. Perfect werk geleverd.

Schilder

22-11-2017, 22:47

Maarten

Wat betreft Dasselaar, zoals Rik ook aansneed,  Dasselaar en de werf, cq Mijnt, zijn water en vuur, ik kan voor Dasselaar geen begrip opbrengen. Ik laat de kachel, Kabola (230V) ook aan en bespaar mezelf veel werk. Ik schat het diesel gebruik  grofweg tussen 100 en 200 liter, afhankelijk winter. En inderdaad een laagje water rond de romp in het ijs. Wel moet dan ook de 230V  inverter aan blijven staan en gebruikt dus stroom. Verzekering bij Datacombinatie, geen slechte ervaring met schade afhandeling. De strubbelingen bij een accuschade was niet alleen aan datacombinatie te wijten en is uiteindelik goed afgehandeld.

Schilder

25-11-2017,11.00

Jan

Alleen al de primerlaag na het kaalstralen is een zeer precieze handeling. Zie de laagdikte en intensiviteit. Hierover komen tot totaal vijf lagen. International. Ik heb het gevoel dat Wietske nu pas voor het eerst een behandeling heeft zoals het hoort. 10 jaar garantie.

Schilder

25-11-2017, 11:03

Oscar

Waar heb je dit laten doen Jan?

Schilder

25-11-2017, 12:04

Jan

Is nu gaande bij Hooghiemstra Uitwellingerga a h P Margrietkanaal

Schilderen

25-5-2018, 20:40

Tinus

Gaat iet niet goed over nieuw ik kocht mijn boot van 7 oud onder water was het al slecht aan toe de buur man Durlo stuur de mij naar hooghiemstra . Nieuw onder waterschip prisma schilders werken nu voor de nieuwe kusters toen voor een goede prijs en het zit er na 10 jaar nog goed op

Smering roer

04-12-2017, 22:31

Guus

Beste allen weet iemand of de lagers van het roerblad gesmeerd moeten worden bij de 38? Kan niet zien wat voor materiaalsoort het is.

Smering roer

04-12-2017 22:43

Emile

Zit in de berging geen smeernippel bij jou? Vetspuit erop zetten en klaar zou ik zeggen.

Smering roer

04-12-2017, 22:44

Guus

Hi, Emile nee kan geen smeernippel ontdekken.

Smering roer

04-12-2017, 22:45

Guus

Ben ook even benieuwd naar lager in de hak

Smering roer

04-12-2017, 22:47

Bert

Ja, met schroefaslagervet, 1 maal per jaar, nippel onder de achter bakskist.

Smering roer

04-12-2017, 22:47

Emile

Raar, bij mij wel. In hak weet ik niet. Water smeert ook. In mijn vorige boot zat een ring en heb weleens vet gebruikt. Dat was gelijk weg.

Smering roer

05-12-2017, 08:14

Niek

De eerst Kusters hadden geen smeernippel vanaf de bouw. Ik heb hem er zelf ingezet na 2 jaar, toen het roer begon te piepen. Lager is een teflon bus op rvs-as. Ging behoorlijk wat vet in. Moet een beetje vet aan bovenkant bij roerkoning komen. Jaarlijks met de vetspuit is sindsdien standaard.

Smering roer

05-12-2017, 12:29

Guus

Hartelijk dank. Ga denk ik smeernippel intappen

Smering roer

05-12-2017, 12:31

Jan

Kijk eerst eens goed Guus, ik kan me niet voorstellen dat hij er niet zit. Plekken soms at random.

Stabilisatoren

06-07-2021, 18:39

Ruurd

Wij zijn op weg naar Terschelling, voor het eerst . Behoorlijke veel wind, maar dat kunnen we wel hebben. Staat een kleine zeven, schuin van achter!

Hebben jullie stabilisatoren? Zo ja welk type?

Stabilisatoren

06-07-2021, 18:44

Henny

Wij hebben op de Aura Maris 1 Magnus Master stabilisator (principe rotorswing) Houdt de boel lekker rustig

Stabilisatoren

06-07-2021, 18:51

Ruurd

Via DSM Holland heb ik informatie aangevraagd.

Stabilisatoren

06-07-2021, 19:00

Henny

DMS Holland (Patrick Noor en Rens van Hal) hebben de inbouw bij mij begeleid.

Stabilisatoren

06-07-2021, 19:03

Rik

Ik heb ooit gekozen uit 3 opties.

1. Gyro.

2. MagnusMaster/Rotorswing.

3. Vleugel stabilisers.

Ieder voor zich goed. En de beste keus hangt dan af van de benodigde aanpassingen aan je schip. Bij mij was uiteindelijk de meest kostenefficiënte keus het Vetus systeem zoals mijnt dat ook inbouwde. Ik heb het door scheepsbouwers maritiem in Werkendam laten inbouwen. Circa €32.000 inclusief verplaatsen accupakket naar het ruim. Sipko kan het ook, heeft een eigen leverancier. Maar was toen ruim 20% duurder.

Een kleine gyro past in het ruim. Maar vergde bij mij een forse uitbreiding van het elektrische systeem en het accupakket. Plus een forse bodemplaat om uitbreken te voorkomen. Bovendien is dat kleine systeem geschikt tot 10 ton.

Overigens werkt mijn Vetus systeem prima. En dat was ook de ervaring van het Voske. Diens adviezen kun je gerust opvolgen.

Stabilisatoren

06-07-2021, 19:05

Ruurd

Dank je Rik. Ik neem je informatie mee.

Stabilisatoren

06-07-2021, 19:08

Henny

Tot ca 20 ton is 1 Magnus Master voldoende, daar boven worden het er twee.

Stabilisatoren

06-07-2021, 19:28

Cor

Wij hebben in de Harré een Kuster 45-A afgelopen winter stabilizers 2 stuks in laten bouwen van MagnusMaster bij Martin Knigge te Sneek (SK werf) onder begeleiding van Rens van Hal.

Zijn erg content met het resultaat.

Stabilisatoren

06-07-2021, 19:32

Ruurd

Wij hebben een 38a dus we hopen met 1 voldoende te hebben.

We liggen bij Atlantic in Harlingen die het onderhoud van ons schip doet.

Stabilisatoren

06-07-2021, 19:40

Henny

Ruurd, voor een 38 is 1 echt voldoende, no worries.

Stabilisatoren

06-07-2021, 19:41

Ruurd

Bedank Henny.

Stabilisatoren

06-07-2021, 19:58

Rudi

Ik herinner me dat we lang geleden eens een presentatie hadden op een Kusterdag van dat bedrijf uit Friesland dat zijn eigen stabilizers maakt. Www.Matns.com

Stabilisatoren

06-07-2021, 20:04

Ruurd

Als je de site bekijkt zie je wel hele grote schepen.

Stabilisatoren

06-07-2021, 20:05

Rik

Dat is het systeem dat sipko inbouwt.

Stabilisatoren

06-07-2021, 20:06

Ruurd

Oke. Geef ik door. Dank Rik

Stabilisatoren

06-07-2021, 20:08

Chris

De vorige eigenaar heeft de Rotorswing laten inbouwen, een stuks zou ruim voldoende zijn. Wij hebben er weinig ervaring mee, maar de keer dat wij deze aan hadden werkte het perfect voor zijwaartse golven. De vorige eigenaar was zeer positief of de Rotorswing

Stabilisatoren

06-07-2021, 20:11

Ruurd

Dank allemaal voor jullie informatie. We gaan er over nadenken wat we gaan doen. Ik wens jullie allemaal een goede vaart.

Stabilizers

8-11-2017, 20:08

Rik

Grote beer bouwjaar 2010. In 14/15 fouling vernieuwd. In 2016 nog prima. In 2016 Vetus stabilizer ingebouwd. Aluminium vleugels behandeld en van fouling voorzien. Na 1 seizoen zag het er prima uit. Maar nu zijn de vleugels volledig kaal. Zijn er andere eigenaren met stabilizers met hetzelfde? Want ik vraag me af of ik ze ga laten inpakken omdat schilderen blijkbaar niet werkt.

Stabilizers

8-11-2017, 20:45

Jan

Onze (KS003) stabilizers zijn van RVS. Op de kale plekken doe ik Sigma Cover 280 en dan antifouling.. Blijft prima zitten..

Stabilizers

9-11-2017, 11:55

Rik

Mijn stabilizers zijn ook RVS. Ik blijf een amateur. Dank voor advies. Volgens Vetus is vooraf stralen verstandig. Doe jij dat ook jan Spoelstra ?

Stabilizers

9-11-2017, 18:53

Jan

Dag Rik. Ik denk niet dat de stabilizers na de inbouw zijn gestraald en gecoat. Ik heb kale plekken alleen bijgehouden zoals ik eerder zei.  Zelf denk ik dat het rvs coaten alleen van belang is voor de kathodische bescherming, maar dat is alleen een gevoel wat ik er bij heb. Graag hoor ik of iemand daar aanvullingen op heeft. Als ik het potentiaal verschil tussen de boot en het water meet is dit ver boven de 700 mVolt. Dus wel goed.

Stralen

8-11-2017, 17:23

Jan

Dan heb je geluk Fons. Wij moeten het hele ow schip stralen en opnieuw opbouwen. De werfbehandelingen bleken totaal verkeerd te zijn. Het gaat deze maand gebeuren en dan echt goed met 10 jr garantie.

Stralen

8-11-2017, 17:27

Fons

Beste Jan, dat bedoelde ik met "groot onderhoud ow schip" Alleen die anodes waren niet echt nodig...

Stralen

8-11-2017, 17:32

Rudi

Jan, hoe en wat heb je ontdekt aan je onderwater schip? Je boot is een jaar of 10 oud dus lijkt me niet normaal dat je helemaal kaal moet?

Stralen

24-5-2018, 12:53

Hans

Vandaag er achter gekomen dat het onderwaterschip gestraald en van nieuwe beschermlagen zal moeten worden voorzien. Heeft iemand ervaring met een goed bedrijf dat dit kan uitvoeren? Prijsindicatie?

Stralen

24-5-2018, 13:51

Oscar

Jan Schinkel heeft dat laten doen bij Hooghiemstra in Sneek. Is erg tevreden. Hoe kwam jij er achter dat bestraald moet worden??

Stralen

24-5-2018, 13:53

Oscar

Niet in Sneek maar Uitwellingerga vlak bij Sneek

Stralen

24-5-2018, 13:56

Leo

Firma Schep Nieuwerkerk a/d IJssel. Heb je foto’s van het ow schip toch wel vreemd. Wat is er mis gegaan?

Stralen

24-5-2018, 15:28

Hans

Antifouling en 2k primer laat los van de huid op vele plaatsen. Te veel om zelf bij te werken.

Stralen

24-5-2018, 19:29

Fons

Beste Hans. Onze Kuster KS030 kreeg twee jaar geleden gelijkaardige problemen. Wij hebben het onderwaterschip en de romp tot aan het boeisel volledig kaal laten halen en het verfsysteem opnieuw laten opbouwen door Bootonderhoud Schijven in Oudenbosch in Noord Brabant. Het werk werd door hem heel correct en vakkundig uitgevoerd.

Stralen

10:03, 03-11-2020

Peter

Goede morgen Kustervrienden. Mijn onderwaterschip moet gestraald en weer opgebouwd worden. Heeft iemand ervaring hiermee. Waar had je goede ervaring, wat waren de kosten?

Stralen

10:17, 03-11-2020

Hans

Peter, ik heb 2 jaar geleden mijn onderwaterschip laten stralen en opnieuw laten opbouwen. Na meerdere offertes heb ik het laten doen door Kooistra in Akkrum. De kosten waren €4000. Met een 10 jarige garantie. Tot nu toe ( na een controle) zeer tevreden.

Stralen

13:03, 03-11-2020

Jolita

Mijn schip is niet gestraald maar wel geschilderd ook door Kooistra in Akkrum. Helemaal tevreden over de prijs en de geleverde kwaliteit. Ook zeer prettige ervaring met Durk en zijn mensen.


Copyright KusterKring 2021