koppkk5

Watersysteem

Watersysteem

Afvoerbakje

18:27, 01-09-2020

Fons

Beste Kustervrienden, Ik heb bij de afvoer van de Waterafvoersysteem een RvS-bakje met daarin een sensor om het water weg te pompen (vloer Waterafvoersysteem is kennelijk lager dan het wateroppervlak). De afvoerpijp begint af en toe spontaan te pompen terwijl er geen afvoerwater meer in zit. Heeft een van jullie hetzelfde euvel al eens meegemaakt. Heb de sensor al schoongemaakt voor zover dat kon. RVS-bakje is helemaal schoon. Hoor graag of iemand de oplossing weet.

Afvoerbakje

18:31, 01-09-2020

Hans

Ik heb dezelfde ervaring achter de rug. Sensor ook schoongemaakt etc. Een jaar lang getobd. Uiteindelijk nieuwe sensor geplaatst en probleem was opgelost. Voor wat het waard is!

Afvoerbakje

18:32, 01-09-2020

Peter

Ik heb dat probleem 2 keer gehad met het grijswater reservoir; mij hielp sensor schoonmaken meteen

Afvoerbakje

21:04, 01-09-2020

Fons

Beste Hans en Peter, dank, ik kan er verder mee.

Afvoerbakje

08:31, 02-09-2020

Rik

Ik (KS-062) heb geen rvs reservoir, althans ik zou niet weten waar. Maar gewoon een pvc verzamelbak met dompelaar in het pompenruim. Gaat af en toe ook onnodig pompen. Ik maak dan het reservoir en de dompelaar schoon. Of zit daar ook een sensor?

Afvoerbakje

08:35, 02-09-2020

Lambert

Daar zit een vlotterschakelaar.

Afvoerbakje

08:37, 02-09-2020

Hans

En die heb ik vervangen door een sensor. Vlotter bleef jutteren door golfjes ontstaan door pomp. Nu met nieuwe sensor geen problemen meer.

Afvoerbakje

08:43, 02-09-2020

Emile

Tip: Een passend terugslagklepje van ongeveer 15 euro monteren in de afvoerleiding na de opvangbak voor de pomp voorkomt teruglopen na afzuigen van restje water zodat de vlotter of sensor niet gaat jutteren. Ook bij andere schepen wordt dit gedaan.

Afvoerbakje

08:48, 02-09-2020

Rudi

En jutteren door het rollen van de boot. Onze Whale Gulper 220 pomp heeft een aangebouwde terugslagklep. Maar omdat de pomp boven het vloeistofniveau in het bakje staat, hapt deze al snel lucht tijdens het afvoeren.

Afvoerbakje

08:56, 02-09-2020

Fons

Weet iemand welk type sensor dit is en waar te krijgen?

Afvoerbakje

09:44, 02-09-2020

Rudi

Uiteindelijk heb ik de afvoerbak vervangen door eigenbouw. Smaller en met een scheve bodem richting uitloop. Daarnaast een tijdververtraging op het inschakelen van de pomp (anti-jutter) en een vertraging op het uitschakelen (bak volledig leeg) eea via een Siemens Logo intelligent relais. Beetje over de top, ik weet het.

Afvoerbakje

09:59, 02-09-2020

Rik

Wow. Iets voor de motorboot!

Afvoerbakje

10:11, 02-09-2020

Henny

De Whale sensorpomp is ook te koop met een 30 sec vertraging op het uitschakelen. Bijv. bij Dekker Watersport. Werkt uitstekend en houdt de sensor langer functionerend

Afvoerbakje

10:13, 02-09-2020

Fons

Ik lig en Willemstad en ben daar bij Yachting Willemstad binnengelopen en daar hadden ze hem. Is een schakelaar zonder vlotter en die op elektrisch veld regelt. Dank allen voor de hulp.

Afvoerbakje

12:17, 16-09-2020

Hans

Nog even een vraag over de Whale sensor vlotterschakelaar. Hoe wordt deze gemonteerd en aangesloten?

Afvoerbakje

12:23, 16-09-2020

Fons

Beste Hans, heb je model waarbij het laatste getal een 6 is? Die moet je hebben, die heeft een naloop van 39 seconden en zuigt het laatste deel er dan ook uit. Het is 12 V gelijkstroom. Er is 1 bruin-witte draad en een bruine draad. Daar moet je op letten! Het gaat bij mij via een Duitse waterdichte connector om spatwater te vermijden. Die connector heeft 2 staafjes waarvoor je een speciale tang nodig hebt. Ik heb die bij een plaatselijke technicus laten aanzetten.

Afvoerbakje

12:32, 16-09-2020

Hans

Dank Fons voor de informatie!

Bilge

21:44, 20-10-2020

Rein

In mijn boot staat steeds water in het voorste bilge compartiment. Het water komt niet van het log of de boegschroef. Het lijkt erop dat het komt door een opening boven in het schot naar de natte cel. Iemand een idee hoe het daar kan komen ?

Bilge

21:47, 20-10-2020

Hans

Is het water of koelvloeistof? Zou door een lekkage van slangen vh kachelsysteem kunnen komen. Alle slangklemmen nalopen en aandraaien.

Bilge

21:51, 20-10-2020

Rein

Het lijkt op (roest) water. Ik kan daar nergens bijkomen. Overigens lijkt het erop dat ook in motorruim op de plaats waar een pvc pijp naar achter gaat ook wat water komt.

Bilge

21:58, 20-10-2020

Dirk

Daar wordt je niet blijven.

Bilge

21:59, 20-10-2020

Dirk

Heb je condens water al gekeken.

Bilge

22:03, 20-10-2020

Dirk

Nu met al dat temperatuur verschil kan dat er van komen ! We zijn nu op Terschelling nergens laats van, maar morgen gaat het waaien !

Bilge

22:09, 20-10-2020

Rein

Het is al een hele tijd, het is teveel voor condenswater. Het was een tijd droog, vorige week heb ik nog wat water getankt. Nu staat de boot op de kant en zag ik er weer water in staan.

Bilge

22:10, 20-10-2020

Dirk

Daar ga je niet van blij worden.

Bilge

22:10, 20-10-2020

Guus

Heb je een 38 Rein?

Bilge

22:11, 20-10-2020

Rein

Ja.

Bilge

22:12, 20-10-2020

Dirk

Zit daar ook een vuil water , buiten water naar voren.

Bilge

22:12, 20-10-2020

Rein

Ja. Er komt een pvc pijp met een bocht uit.

Bilge

22:13, 20-10-2020

Dirk

Ga daar maar eens mee aan de gang ! Compressor er om je hoort het zo.

Bilge

22:17, 20-10-2020

Guus

Kan het uit het kast onder de wasbak in de Waterafvoersysteemruimte komen. Daar zit een verbinding tussen ruimte voorschip en machinekamer. Lekt daar misschien iets dat via pvc pijp naar voren of achter loopt? Heb indertijd koelvloeistof gehad in voorschip. Bleek uit verbinding radiatorslang in badkamerkastje te komen. Kijk eens in ruimte bij gevers helemaal aan bakboord in de verste bovenhoek. Na aandraaien slangklem verholpen. Misschien lekt er ergens een kraanverbinding?

Bilge

22:19, 20-10-2020

Rein

Ik heb nog geen idee hoe alles zit en je kunt er ook nergens bijkomen. De vloeren zitten allemaal vast. Ik zou graag onder de vloer in het halletje en bij de stuurstand kijken maar daar kom je niet onder!

Bilge

22:20, 20-10-2020

Guus

Ik bedoel kraan in het drinkwatersysteem.

Bilge

23:27, 20-10-2020

Rik

Dat is het. Heb ik ook. Ontstaat bij water tanken. Als je de tank helemaal vult loopt er iets over. Of een soort capillaire werking. Is bij mij al jaren. Ik maak me er niet meer druk om. Even wegpompen en klaar.

Boiler warmteverlies

18-06-2021, 11:07

Chris

Vreemde boiler! Wij hebben bovenstaande boiler, deze verlies snel zijn warmte, maar wat nog vreemder is dat de radiatoren ook warm worden als de boiler aanstaat. Snap niet hoe dit kan.

Hebben jullie hier ervaring mee? Is het zinvol de boiler te vervangen? Ik zie hier een gescheiden systeem voor motor en verwarming, kan ik dit ook koppelen?

Boiler warmteverlies

18-06-2021, 11:16

Niek

Als je veel vaart is het warm water hebben geen probleem. Boiler koelt redelijk snel af. Dat heeft met de isolatie te maken. Die zou je kunnen verbeteren. Hoe de aansluitingen precies zijn kan ik niet helemaal ontpluizen. Ik zie een splitsing met een 2-weg kraan. Keuze tussen motor of kachel?

Boiler warmteverlies

18-06-2021, 11:19

Rein

Wij hebben bij de verwarming keuze uit : automatic en heating only. Als hij op automatic staat dan moet je temp instelling voor de radiator op nul zetten. Dan word alleen de booler warm.

Je kunt ook de stekker 230v plaatsen dan kan de kachel uit en heb je alleen warm water.

Boiler warmteverlies

18-06-2021, 11:33

Oscar

Op de Tjerk bijna hetzelfde probleem. Als de motor draait en de boiler opwarmt, maar ook als alleen de boiler verwarmd wordt, wordt de radiator onder de bank erg warm. Alleen die radiator, geen van de andere radiatoren. Ik heb zorgvuldig laten nakijken of er soms verkeerde aansluitingen zijn gemaakt, maar nee alles is goed gescheiden. De enige logica is dat de warme boiler, ook de spiraal van de cv opwarmt en dat er daardoor een circulatie ontstaat met die ene radiator. Bij ons is de enige oplossing om de speciaal gemonteerde thermostaatknop op stand uit of 1 of 2 te zetten.

Boiler warmteverlies

18-06-2021, 11:45

Rudi

In onze installatie met een Kabola zit een driewegkraan. Als de kachel brandt (voor ruimte verwarming) dan dumpt deze zijn rest warmte op de boiler. Na verloop van tijd komt er bij ons dan handwarm water uit de boiler (zonder bijverwarmen). Mogelijk dat het systeem andersom ook zo werkt: dus boiler verwarmen = restwarmte op de radiatoren. Weet niet of dit ook zo is bij een Webasto installatie, maar die hebben toch ook een naloop tijd om niet oververhit te raken?

Boiler warmteverlies

18-06-2021, 11:53

Oscar

Op de Tjerk heb ik inderdaad een Kabola.

Boiler warmteverlies

18-06-2021, 12:53

Chris

Wij hebben een Webasto verwarming, maar deze staat uit. Het probleem doet zich alleen voor als de boiler op 220 v aanstaat.

Ik vermoed dat het lijkt op wat Oscar beschrijft, dat er door de warmte circulatie ontstaat. We denken er over om de boiler te vervangen voor een beter geïsoleerde die wellicht ook minder stroom gebruikt. Bedankt voor jullie reacties

Dekwas

10-08-2017, 09:47

Leo

Kapotte Jabsco dekwaspomp gerepareerd. De pomp draaide nog wel maar geen opbrengst. Allereerst op de Jabsco site een PDF gedownload daarin technische details, troubleshouting list en een explosief view verder een lijst van vervangende onderdelen. Aanvankelijk had ik problemen met het uit elkaar halen van het Lower Housing gedeelte maar na wat navraag lukte dat. Bij Kok Watersport op de website een Service Kit besteld voor een kleine € 40,- en de onderdelen gemonteerd. De gerepareerde pomp levert weer als van ouds de benodigde opbrengst. De betreffende pomp is een Jabsco Par-Max 3-3.5 model 31600-0092 deze pompen worden ook gebruikt als drinkwaterpomp. Een nieuwe pomp kost in de buurt van de € 160,- . Het repareren uitbesteden is niet lonend vanwege de arbeidskosten. Niek had me gevraagd om mijn ervaring te delen op de Kuster techniek site vandaar dit bericht.

Douche

09:51, 17-7-2018

Rik

Mijn dochter aan boord. Binnen 2 dagen grijs water bakje verstopt. Kan bijna niet van haren komen. Wijzelf hebben er zelden problemen mee. Kan het ontstaan door tegelijk vanuit de 3 tappunten (keuken, douche en wasbak) water te laten weglopen ? Het lijkt erop dat bij te veel water de pomp het niet aankan. Dan loopt grijs water put vol. En vervolgens werkt de vlotter niet meer. Er ontstaat een waterkolom en dat kan de pomp niet verwerken. Waterballet en schoonmaken is het gevolg. Klopt de redenering? Iemand anders dezelfde ervaring?

Douche

10:10, 17-7-2018

Niek

Ik maak 2x jaar pompje en bakje schoon. Onlangs de vlotterschakelaar vervangen.

Douche

10:11, 17-7-2018

Bert

Ik weet niet of jullie het ‘oude’ vlottertje nog hebben; bij ons al paar jaar geleden vervangen voor een elektrische sensor. Whale (Kniest), hangend onder de deksel. De derde sensor doet het nu goed; regelmatig goed schoonmaken is belangrijk. De afvoerpomp heeft m.i. voldoende capaciteit. Als je het echt te gek maakt komt er water in de douchebak.

Douche

10:30, 17-7-2018

Rik

En wij hadden inderdaad sinds april nog niet schoon gemaakt 😟

Douche

10:37, 17-7-2018

Tom

Goedemorgen, in mijn Kuster C42 heb twee van die vlotterkamers/grijswaterbakjes en een ervan deed het dan wel en dan niet. Ik heb de pomp eruitgehaald en een revisiesetje (rubbers) erin gezet. Daarna geen enkel probleem meer. Mijn pomp is een Gulper230/320.

Drinkwater pomp

17:50, 06-08-2020

Gerbrand

Een ander probleem: ik heb een Jabsco Sensor-Max 17 drinkwaterpomp. Sinds enkele weken is er sprake van lichte lekkage. Niet ernstig, maar elke dag wel een dweiltje vol. Is dit het begin van het einde of is dit eenvoudig te verhelpen.

Drinkwater pomp

17:52, 06-08-2020

Niek

Als het een koppeling is met een o-ring, deze invetten met silicone vet.

Drinkwater pomp

18:04, 06-08-2020

Oscar

Het kan ook zijn dat het membraan gescheurd is. Dat is eenvoudige te vervangen door de 2 schroeven aan de zijkant los te te nemen en het geheel uit elkaar te trekken. Maar dat membraam is lastig te krijgen. Ik heb het uiteindelijk via Jabsco UK gevonden. Ik heb de naam aan boord, maar de Tjerk is op reis met mijn zoon. Over 2 weken terug, dan kan ik het uitzoeken.

Drinkwater pomp

18:10, 06-08-2020

Gerbrand

Dank Oscar, ik probeer eerst de o-ring in te vetten.

Drinkwater pomp

18:10, 06-08-2020

Guus

Beste Gerbrand kun je ook zien waar de pomp lekt?

Drinkwater pomp

18:24, 06-08-2020

Henny

De Jabsco max 17 sensor is niet meer te koop. Ik heb hem vervangen door Marco-pomp UP3. Deze sensorpomp werkt wat responsiever dan de vorige. Dat vindt ons vetus toilet ook erg fijn.

Drinkwater pomp

20:17, 06-08-2020

Gerbrand

Nee helaas niet, watersporen onder de pomp, maar niet zichtbaar waar het vandaan komt. Voor demonteren moet ik eerst de slangen loshalen en dat geeft veel lekwater. Kan dus niet de oorzaak zien.

Drinkwater pomp

20:46, 06-08-2020

Guus

Bij mijn Jabsco pomp kwam er wat water uit het plaatje linksonder aan de voorzijde van de pomp. Drinkwater zoveel mogelijk met pomp eruit en afgetapt bij de aftapkraan van de boiler. Pomp hierna losgehaald en gedemonteerd. Kwam bijna geen water meer uit. Voorzijde pomp verwijderd door 2 zeskantige schroefjes te verwijderen. Kon daarna bij het plaatje dat met 2 parkers diagonaal vast zit. Bleek verouderd o ringetje te zijn. Nieuw ringetje a 50 cent. De pomp weer in elkaar en gemonteerd. Werkt weer zonder lekken. Tip: leg er op die plek even stukje keukenrol onder. Misschien is bij jou hetzelfde aan de hand.

Drinkwater pomp

22:18, 06-08-2020

Gerbrand

Dank Guus, ik ga verder sleutelen.

Elektrisch toilet

02-06-2021, 16:52

Hero

Hallo kusters ok bin mit dem Cetus op Weg na Lingen .

De Elektrische vetus Toilette werkt niet meer . Is dar ein schakelaar an de Toilette?

Elektrisch toilet

02-06-2021, 17:00

Rik

Es gibt kein separate Schalter für die Toilette.

Außer natürlich die Wasser Pump Schalter.

Wenn es sich um fehlende elektra handelt wurde ich zuerst die Sicherung kontrollieren.

Wenn es dass nicht ist muss wahrscheinlich das Motor erneut werden.

Völlig neues Motor ist billiger als Reparatur.

Bei mir kostete das letztes Jahr ungefähr € 350

Elektrisch toilet

02-06-2021, 17:19

Hero

Danke Rik für die schnelle Antwort Strom istbis zur Toilette vorhanden wenn keine Sicherung In der Toillette wird es wohl der motor sein

Elektrisch toilet

02-06-2021, 17:38,

Jean

Hi Hero. There are more possibilities then the engine.

I once had the circuit board that was broken. So before you order a new pump or engine, you should check it by putting tension directly on the engine.

If it turns, the problem lies somewhere else.

But therefore the toilet should be dismantled as the circuit board is in a plastic box underneath the bowl. Succes.

Elektrisch toilet

02-06-2021, 17:42

Hero

Danke das werde ich noch probieren

Elektrisch toilet

02-06-2021, 17:51

Rik

Die „Motor“ die gewechselt wurde bei mir ist inklusive circuit board. Es ist eine komplette Modul.

Ich suche morgen die Faktur. Da gibt es bestimmt auch die Nummer. Bevor ich das gewechselt habe im Hafen Bruinisse hat der Werft viele Stunden verbraucht an „Reparatur“. Und das hat das problem immer wieder nicht gelöst

Elektrisch toilet

02-06-2021, 18:09

Jean

Hi Hero, hereby the invoice for the circuit board and the valve I replaced also.

Elektrisch toilet

02-06-2021, 18:12

Hero

Dank u well. Morgen werde ich die Toilet te abbauen und Motor und Anschlüsse prüfen.

Die Factory Nr ist sicher sehr hilfreich

Elektrisch toilet

02-06-2021, 18:16

Jean

Your welcome. It’s always difficult to work on the toilet.

Therefore I changed the connections, in- and outlet, electrical wiring.

The circuit board I putted on an other place and not under bowl as it was broken by moisture.

It is bit of work but afterwards it is lot simpler to do maintenance or repair.

What do you mean with hilfreigh?

Elektrisch toilet

02-06-2021, 18:32

Carel

Hilfreigh is Duits voor behulpzaam, handig.

Elektrisch toilet

03-06-2021, 15:07

Hero

Hallo kusters . Dank vor u help. De Motor van de Pump is defekt , in Moment niet Leverbar Ik Hep a neuee vetus toilett bestellt Dank alle.

Elektrisch toilet

03-06-2021, 18:42

Theo

Als ik dit volg dan word ik wat onrustig, ons Vetus toilet maak zo nu en dan metalen geluiden als hij gaat vermalen .

Op zich is dat niet erg maar ik heb geen zin straks in de problemen te komen in de vakantie. Wat is aan te raden ?

Motor preventief vervangen ?

Elektrisch toilet

03-06-2021, 18:56

Rudi

Ik heb het toilet een keer gedemonteerd en vervolgens op de wal uit elkaar gehaald en de onderdelen gereinigd.

In het vetus toilet handboek staat een mooie tekening hoe eea in elkaar steekt.

Niet ingewikkeld om te doen en het slurpte weer als nieuw.

Elektrisch toilet

03-06-2021, 19:07

Theo

Ik ga de uitdaging aan, bedankt voor deze tip .

Geurfilter

21-09-2017, 15:29

Hans

Waar is geurfilter van de vuilwatertank te koop? Kan deze via internet niet vinden( alleen in het buitenland).

Geurfilter

21-09-2017, 16:04

Leo

Probeer Kok Watersport eens in Rdam. Die hebben een webwinkel maar bellen met Marc 010-2857177 die kan je misschien wel verder helpen, maar ze verkopen ook gasmaskers. Succes.

Geurfilter

21-09-2017, 17:02

Niek

Ik heb het geurfilter verplaatst naar het keukenkastje. Bovenop de tank onbereikbaar en het is beter dat het filter rechtop staat om condens af te voeren. Het filter is gevuld met actieve kool, zoals je een aquariumfilter vult. Als je het geurfilter uitelkaar haalt, is dit voor een paar euro te vervangen.

Geurfilter

21-09-2017, 19:00

Hans

Bedankt voor de informatie! Gasmaskers zijn nog niet nodig!

Vuilwater

16:54, 24-4-2019

Hans

Vandaag in het AD (vuilwatertank).

Vuilwater

22:49, 24-4-2019

Emile

Controle blijft ingewikkeld denk ik. Voor 2500 kan je wel wat boetes riskeren.

Vuilwater

00:32, 25-4-2019

Leo

Ik ben wel benieuwd naar het zuiverings apparaat vooral naar de afmetingen en het stroomverbruik. Zouden de zelfde verplichtingen gaan gelden voor de binnen beroepsvaart? Ik snap dat de Hiswa het plan steunt, die is er uiteindelijk voor de producenten en niet en niet voor de consumenten.

Vuilwater

10:21, 25-4-2019

Niek

Een droogtoilet is een goedkoper alternatief.

Vuilwater

21:03, 20-5-2019

Fred

Na eerste trip van enkele dagen bleek de vuilwatertank overgelopen te zijn terwijl de Tankwatch "low" aangaf (gele lampje). Bekend verschijnsel? Heeft iemand een tip?

Vuilwater

22:10, 20-5-2019

Emile

Is na de winterstop een voorkomend verschijnsel. Dan blijven de 2 vlottertjes van de tankwatch in de tank hangen door aangekoekt vuil aan het stangetje waarlangs ze bewegen. Oplossing is eenvoudig zelf te doen. Inspectie gat ergens op de tank openmaken. Flink met de tuinslang met harde straal (spuitpistool) schoon spuiten. Als je een beetje handig bent dan kan je de vlottertjes met een stok even naar boven en beneden bewegen. Zo heb ik het al 2 keer opgelost. Ps zet even de motorruim afzuiging aan.

Vuilwater

23:24, 20-5-2019

Leo

De oplossing is: De tank regelmatig spoelen met de dekwas via de afvoer opening aan bakboord bij voorkeur op wat beweeglijk water. Verder af en toe een emmer met warmwater en biotex door het toilet spoelen liefst ook op beweeglijk water daarna leeg pompen en spoelen met de dekwas. Voor de winterstop de tank goed spoelen en leegpompen.

Vuilwater

07:47, 21-5-2019

Hans

Als de tank is overgelopen is waarschijnlijk het geurfilter boven op de tank ook met zwart water in aanraking gekomen en dient dan ook vervangen te worden.

Vuilwater

10:28, 21-5-2019

Fred

Bedankt voor de tips. Ik kon geen inspectie gat vinden of het moet de plaats zijn waar de sensors zitten maar daar is heel moeilijk bij te komen. Ik probeer daarom eerst maar de biotex-spoel suggestie.

Vuilwater

16:37, 21-5-2019

Emile

Kan zijn dat het inspectie deksel er bij mij later ingezet is aan de zijkant. Wel handig.

Vuilwater

03-05-2021, 16:06

Paul

Goede middag iedereen heeft iemand ervaring met biologisch afbreekbare (zwart en grijswater) tank cleaners?

Zo ja welke werkt goed.

Vuilwater

03-05-2021, 17:52

Hans

Roebic van www.dutchwatertech.net werkt goed om de vuilwatertank zonder vieze handen te schoon te krijgen.

Vuilwater

03-05-2021, 20:30

Paul

Dank je wel Hans, ga ik proberen.

Vuilwaterpomp

10:54, 03-04-2021

Paul

Goede morgen, weer n vraagje: wanneer ik de vuilwaterpomp aanzet gaat ie piepen en er komt geen vuilwater uit de uitlaat. De afsluiter staat open en de pomp zie ik draaien. Iemand n idee?

Vuilwaterpomp

11:00, 03-04-2021

Jean

Watersysteem Het is een soort terugslagklep en als die verkeerd geduwd is kan er niets meer uit. Dus de uitgaande slang los maken aan de pomp en dan kan je dat klepje weer goed duwen. Het kan natuurlijk ook iets anders zijn maar dit is simpel te proberen. Niet het properste werkje natuurlijk. Je kan dan ook eens in de slang blazen om zeker te zijn dat de uitgang naar buiten niet verstopt is. Succes.

Vuilwaterpomp

11:03, 03-04-2021

Paul

Ok, dat is een lastig klusje zo te lezen. Dank voor de tip in ieder geval. We varen weliswaar op rustig binnenwater dus t kan idd iets anders zijn. Straks als we stilliggen even kijken.

Vuilwaterpomp

11:12, 03-04-2021

Paul

Ben d’r achter! T lozen gaat onderwater. Wist ik niet. Op de tank indicator lopen de liters terug tot 0. Piepje is waarschijnlijk een ‘reminder’ geluid. Evengoed hartelijk dank voor de moeite. We wensen iedereen fijne paasdagen!

Vuilwaterpomp

12:00, 03-04-2021

Maarten

Ik heb een keer gehad dat er een klein hard stukje in de ingaande tulpklep zat waardoor deze niet sloot en de pomp dus niet werkte.

Vuilwaterpomp

16:26, 03-04-2021

Hero

Ich hatte das gleiche problem Bei den Rohren von der Bilge zu der saugenden Pumpe kam Luft in das System.

Vuilwaterpomp

22-06-2021, 15:24

Leon

Wij zijn nu een kleine week bezig met onze maidentrip met de Dolce Vita. Ik ervaar sinds vandaag 2 probleempjes en ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven.

1: de vuilwaterpomp pompt niet meer. Ik hoor wel de motor pompen. Kan dat de impeller zijn?

Vuilwaterpomp

22-06-2021, 15:28

Dirk

De pomp trek lucht bellen die langs de onderkant van de romp rollen tijdens het varen zorg dat de pomp zijn water lees lucht kwijt kan en hij doet het weer groetjes dirk maasdam

Vuilwaterpomp

22-06-2021, 15:29

Leon

Dank je wel. Zal de pomp proberen niet varend

Vuilwaterpomp

22-06-2021, 15:36

Lambert

Is het de vuilwaterpomp of de koelwaterpomp?

Vuilwaterpomp

22-06-2021, 15:41

Leon

De zwart water pomp

Vuilwaterpomp

22-06-2021, 15:45

Lambert

Dat is een membraampomp. Als je zeker weet dat deze niet pompt kan het membraan defect zijn.

Vuilwaterpomp

22-06-2021, 15:45

Leon

Overigens voordat ik het vergeet: wat een fantastisch schip om te varen . Doe dingen/kan dingen die ik met het vorige schip nooit zou gedaan hebben.

Dank je wel. Ben dat dan zelf schuld . Had per ongeluk de pomp ingeschakeld en kwam daar pas na een klein uur achter. Ik zal uitzoeken welke pomp het is en welk bijbehorend membraan

Vuilwaterpomp

22-06-2021, 15:52

Jean

Als de kraan naar het vlak wel degelijk openstaat kan het ook zijn dat het “eendebekje” vlak na de pomp naar de verkeerde kant en dus naar binnen gekeerd is ipv naar buiten.

Gekend probleem bij varen in ruwer weer. Tijdens schommelen duwt de waterkolom in de leiding het eendebekje de verkeerde kant uit. Even checken alvorens je een membraan zou kopen.

Vuilwaterpomp

22-06-2021, 15:53

Leo

De pomp van de vuil watertank (zwart water ) kan goed tegen droogpompen. Maar niet tegen de druk van een afgesloten afsluiter of blokkade. De membraam slaat dan om en raakt beschadigd.

Wij zetten altijd de timer als we de tank leegpompen

Vuilwaterpomp

22-06-2021, 15:54

Leon

Sorry ben nog een leek. Hoe kan ik dat eendenbekje controleren? Goed idee die timer.

Vuilwaterpomp

22-06-2021, 15:59

Jean

Als je de slang losmaakt aan de pomp die naar”buiten” gaat dan zal je daar een terugslag klepje zien. Moet richting vlak staan. Niet het properste jobke maar als het moet …

Vuilwaterpomp

22-06-2021, 16:00

Lambert

Wij noemen dat een smerig klusje

Vuilwaterpomp

22-06-2021, 16:01

Leon

Kan ik me wel iets bij voorstellen . Maar ja weinig keus

Vuilwaterpomp

22-06-2021, 16:01

Oscar

Het eendebekje kan ook open staan doordat een stukje noot uit de poep het bekje open laat. De pomp werkt dan niet meer. remedie: afsluiter dicht zetten, en de ingaande slang afnemen en met een punttang het eendebekje uitnemen en schoonmaken. https://www.joostenwatersport.nl/boot/sanitair-en-fittingwerk/toiletten-en-onderdelen/toiletonderdelen/29092-1000-uitlaatklep-zwart-rep-set

Vuilwaterpomp

22-06-2021, 16:08

Rudi

De vloeistof stroom gaat er op het brede deel in en komt er op het smalle deel weer uit. Bij dit smalle deel ligt het rubber los op elkaar en wordt open geduwd door de pomp druk. En vervolgens weer dicht als de pomp aanzuigt. Er zit er dus 1 in de toevoer van de pomp en 1 in de afvoer. Beide wijzen ze dezelfde kant uit. Maar het kan gebeuren dat het dunne deel rubber de verkeerde kant op zuigt als bijv een afsluiter dicht staat.

Vuilwaterpomp

22-06-2021, 16:27

Leon

Zal het gaan controleren. Bedankt voor de tips. Pomp heeft de vorige dagen gewerkt dus afsluiter dicht kan niet het probleem zijn. Eendebek(ken) controleren lijkt zeer goede optie

Vuilwaterpomp

22-06-2021, 16:36

Maarten

Komt vaker voor dat er een hard stukje in de eendebek aan de zuigzijde zit. Zuigzijde slang demonteren en met bv schroevendraaier stukje doorduwen.

Vuilwatertank

12:15, 03-07-2020

Paul

Gelukkige Kustvaarders, onlangs de situatie gehad dat de inhoud van de vuilwatertank terughevelde naar wc pot. Het lampje op display gaf aan dat hij nog niet halfvol was. Monteur van Vetus Grou stelt vast dat zender in tank niet naar behoren functioneert. Om bij zender te komen is een hele klus volgens hem. Moet luikje in vloer keukenkastje gemaakt worden etc. Mijn vraag is of er geen makkelijke manier is om goed bij die tank te komen? Heeft iemand een idee?

Vuilwatertank

13:59, 03-07-2020

Emile

Dag Paul. Als het goed is zit aan de zijkant van de tank een deksel. Dan kan je de binnenkant inspecteren. De gever heeft waarschijnlijk 3 niveaus. Kan goed zijn dat de vlottertjes van de gever blijven hangen en geef de indicator verkeerd aan. Bij makkelijk opgelost door even met de waterslang en Gardena spuitkop erop de gevers lekker schoon te spuiten. Tank moet bereikbaar zijn via motorruim. De oplossing is: De tank regelmatig spoelen met de dekwas via de afvoer opening aan bakboord bij voorkeur op wat beweeglijk water. Verder af en toe een emmer met warmwater en biotex door het toilet spoelen liefst ook op beweeglijk water daarna leeg pompen en spoelen met de dekwas. Voor de winterstop de tank goed spoelen en leegpompen. Bovenstaand eerder aangedragen oplossingen. Een inspectiedeksel (zie foto) is mijn inziens altijd makkelijk te maken als die er niet zit dan via de keuken vloer etc.


Copyright KusterKring 2021