koppkk5

Verslag Kustertocht Harderwijk - Hattem   dinsdag 10 mei

 

Na een zonovergoten dag, gisteren in het voor ons verrassend mooie Harderwijk horen we stipt om 8.30 uur, tijdens het palaver van Leo de weersverwachting voor vandaag: bewolkt met 3-4 Bft.

img-20220510-084843 2

We gáán ervoor: geschatte vaartijd 5 uur, 51 kilometer en 2 sluizen. Voor de Solaris betekent dit dat zij het Reevediep niet kunnen bevaren, met 2 bruggen van 3.80. Zij gaan via de Roggebotsluis, dit zal ca. 10 km omweg zijn. De Hopper toont zich solidair en volgt de Solaris.

Vandaag zullen we de vierde provincie, namelijk Overijssel, van deze “5 Provincien Tocht” bereiken en om 8.45 uur gooien wij los, het Wolderwijd op. De bewonderende wachtenden voor de 1e brug bieden wij weer een gratis attractie aan als de eerste 12 Kusters hier varen. Zo mooi altijd zo’n konvooi. En wat een enorme woonwijk Waterfront wordt/is hier gebouwd.

De Reevesluis, na ca. 28 km is 120 meter lang maar net niet lang genoeg om ons nog mee te schutten. Dus zoeken we de wachtsteiger op. Dit valt voor Niek nog niet mee; achteruit met de stevige wind op de kont zonder boegschroef ( 5 dagen geleden brak een as af). Inmiddels naderen de Vrijheid en Skana, zodat we na de schutting van 20 cm !, als toegift gedrieen het Veluwemeer op varen.

reevediep

Dan is het een heel stuk naar de Scheeresluis. In oktober 2019 in gebruik genomen. puntgaaf en dat zal wel zo blijven met een verval van . . . niets ! Hoewel dit zal veranderen wanneer de Roggebotslsuis in de toekomst vervalt. Dan stuurboord uit, het eveneens nieuwe Reevediep in.

  • Het Reevediep is in maart 2019 door Willem Alexander geopend. Het verbindt de Geldersche Ijssel bij Kampen met het Drontermeer. Het is een hoge watergeul om in extreme omstandigheden het hoge water in de Ijssel af te voeren naar het Ijsselmeer (bron: waterrecreatienedereland.nl) Eromheen is ook een natuurgebied gecreeerd met een 9 km wandeleroute en 12 km fietsroute. Vooral de recreatievaart zal hier gebruik van maken, met 2 bruggen van 380 hoog.

De maximale snelheid is hier slechts 6 km. Best langzaam, maar des te meer onthaasten en verwonderen Niek en ik ons over de ruige oevers met statige biezenpollen (geen kraggen, Hans en Annette van de Belle Ile !) en knalgeel koolzaad, dijkjes in de verte met uitnodigende bankjes. Prachtig !

We merken dan ook meteen de mooie lange passantensteiger op (2x24 uur), net na sluis bakboord uit. Dit onthouden we.

Dan varen we de Geldersche Ijssel op en kan de gasshendel weer vooruit met stroom tegen van ca. 2 km. Naarmate de wind aanwakkert en het vaarwater versmalt, neemt de tegenstroom toe, 3 km. Ook is het hier weer genieten van dit schilderachtige Hollandse rivierenuitzicht, voordat Zwolle “verrijst” met een hoog kantorengebouw en 3 fikse bruggen.

img-20220510-140625 2

Inmiddels meldt Lambert van de Margalitti, vanaf de werf in Zwartsluis dat de onderdelen voor de lekke schroefas op voorraad zijn. De klus kan zelfs vandaag geklaard worden zodat Lambert en opstapper Jan gelukkig weer kunnen aansluiten, morgen.

Met de monding van het Apeldoorns kanaal in zicht, belt Hans om te vragen hoe laat we zullen afmeren. Een kwartier later staan de Kuster- hulptroepen gereed om de Zeenimf schade vrij, met 4 Bft hoger wal en Nieks’s stuurmanskunst, aan de meldsteiger te krijgen. Top ! Om 15.10 uur kan de motor gelukkig uit, na deze lange vaartocht.

Op de steiger is het dan de gebruikelijke gezellige babbel, waarna ik de roltas pak voor de booTschappen bij de Boni, net buiten het knusse stadje. Zo grappig dat daar de hele Kustervloot loopt. Helaas is de tijd te kort voor één van de activiteiten, zoals beschreven in het uitgebreide vaarplan van Leo. Maar wel voor een superlekker vanille-ijs van Chocolade Atelier A3, waarbij Niek en ik op het bankje concluderen dat dit weer een prachtige dag was.

Martine Alleijn, de Zeenimf, KS-005


De persoons gegevens op deze website zijn enkel bedoeld voor de communicatie tussen de leden onderling.

Het doorgeven aan derden kan enkel mits toestemming van de betrokken persoon

.Copyright KusterKring 2024